Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Monday, April 17, 2017

Assalamualaikum w.b.t.

Berdoalah walaupun kita jahat.
Dengan doa tu, kita akan jadi baik.
Asalkan kita berdoa,
Allah akan perkenankan.

Nak cuba rasa mcm mana Allah perkenankan doa?
Cuba berdoa untuk seseorang,
InsyaAllah akan dapat hasil doa kita.

Cantikkan nikmat ni.
Doa ni satu nikmat.
Ada manusia yg diberi nikmat untuk berdoa,
Ada manusia yg tidak diberi nikmat doa,
Kenapa yer?

Sebab nikmat berdoa untuk org yg dekat2 dengan Allah,
Kalau manusia tak dekat dengan Allah,
Macam mana dia nak berdoa.

Usahalah untuk dekat dengan Allah.
Dengan cara berdoa pun boleh.
Bila terlintas dihati kita utk dekat dengan Allah,
InsyaAllah,
Allah bagi kita doa untuk dekat dgn Dia.

😢😢😢

Nikmat Allah itu,
Mintalah nikmat Allah itu.

Nikmat DOA.

20 Rejab 1438H
17.4.17
Isnin
Rumah kelabu
T.malim.

Sunday, March 12, 2017

Assalamualaikum w.b.t

Banyak grp wasap yer?

Sama la kita.

Grp wasap berjujuk, berpuluh2, naseb baik x sampai seratus.

Grp wasap family 2, 3 doh. Grp wasap saing2 sejak sekoloh rendah, sekoloh menengah, sekoloh universiti 8,9 grp. Grp wasap jemaah 9, 10 grp. Grp wasap kerja, 2,3 grp.

Perlu ke grp wasap banyak2?

Tengok balik kehidupan kita loni, perlu ke x dengan grp wasap?

Grp wasap ni untuk gapo?

Group bahasa omputih, bahasa melayu kumpulan, bahasa arab jemaah. Istilah ambo, grp untuk perkumpulan ramai orang dengan tujuan silaturrahim, menyampaikan ilmu, bergerak kerja, menyebarkan maklumat umum dan paling penting berkasih sayang.

Tidak cukup ke kasih sayang kita dalam kehidupan seharian sehingga perlu wujidkan grp wasap?

Ok, tengok deh. Tengok org2 sekeliling kita yg kita berinteraksi seharian. Adakah org tu akan duduk dengan kita 24 jam? Dok kn? Ada yg balik rumah masing2, ada yg dok jauh dengan family, ada yang nk luah masalah dgn saing2 sbb saing2 je faham kita.

Makanya kita x cukup kasih syg atau meme kita perlu ada grp wasap banyak?

Kalo betul kita cukup kasih syg, cukuplah skdr grp dengan org seliling shj. Grp family 1, grp kerja 1, grp sekoloh 1, grp jemaah 1. Ok, cukup 4 grp. Kita pun x perlu fikir banyak dengan karenah org dlm grp yg macam2. Betul dok?

Betul2.

Tapi teringat plok dengan apa yg kita belajar selama hidup ni. Nabi ajar, kasihlah saudara2 kamu melebihi kamu kasih pada diri sendiri. Menangis x berlagu kalo kita betul2 faham maksud hadis ni.

Berbalik pada grp wasap. Ok, kita nk 4 grp tu jah dlm wasap kita. Grp lain, lantak diorg lah.

Agak2 kena x dengan apa yg Nabi s.a.w ajar pd kita?

Kena kot sbb (alasan kita) kalo kita tidak terlibat dengan diorg maksudnya kita bukan tidak kasih pada diorg. Kita kasih dan kita bawa kasih kita dalam doa kita. Tidak perlu amik tahu hal diorg. Tidak perlu terikat dengan diorg. Cukup sekadar kita doa. Ok apa.

Ya, sangat ok. Harap doa kita pun diterima. Ok lah. Kalo macam tu alasan kita.

Tapi tengok pula alasan bagi orang yang rasa x kena dengan apa yang Nabi s.a.w ajar.

Nabi ajar kena kasih melebihi kasih pada diri sendiri. Maksudnya biarlah kita terbeban asalkan kawan kita bahagia, biarlah mereka tidak amik tahu hal kita asalkan kita amik tahu hal mereka. Kita buat semua tu kerana kasih kita. Bukan sekadar dalam doa2 kita tapi sekali dengan tindakan kita.

Tindakan kita tidak left grp semata2 untuk menjaga hati org dlm grp. (Menepati dengan melebihi kasih saudara kita). Tindakan kita mencelah sekali sekala (semata untuk tidak terus putus dgn ahli grp yg ada). Tindakan kita apabila ahli buat salah (kita boleh tegur dan amik ibrah dari kesalahannya). Tindakan kita menerima teguran ahli grp (dengan lapang hati dan terbuka).

Dan banyak tindakan2 kita untuk kita mengamalkan ajaran Nabi s.a.w agar mengasihi saudara kita melebihi kita mengasihi diri sendiri. Ini alasan untuk org yg rasa x kisah dengan banyak grp.

Walaupun kadang2 agak rimas dengan noti yg penuh dan bising, kita boleh buat pilihan untuk tutup notification msg2.

Dan kalo kita rimas sebab terlalu banyak grp, maka hiduplah kita dengan dunia kita. Hal aku adalah hal aku. Dan hal kamu adalah hal kamu. Go to hell sendiri2.

Tapi yang masuk syurga adalah untuk orang yg ajak orang masuk syurga juga.

Kesimpulannya, banyak atau sikit grp adalah pilihan. Seperti kita memilih untuk hidup sendirian atau hidup berjemaah. Alasan akan sentiasa ada. Cuma untuk mencipta alasan biarlah berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah.

Wallahua'lam. Wa Ila lliqo'.

9.21 a.m
14 Jamadilakhir 1438H.
Isnin.
13 march 2017.

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak