Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Tuesday, February 8, 2011
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,
Aku Sayang Dia.
Aku Cinta Dia.
Wah, meleTuP Tup ayat. 

Semestinya yang pertama2nya cinta Allah, Rasulullah dan Ma Abah. 
Di samping itu, ada juga cinta dan sayang kepada manusia yang bernama sahabat. Sahabat. Kawan. Teman. Saing. Aku suka perkataan tu. Tak dapat dirungkai dengan kata-kata biasa. Kenapa entry aku kali ni akan bercerita tentang sahabat? Entah la, mungkin sengaja Allah timbulkan dalam pemikiran. Untuk menyedarkan aku yang x sedar-sedar ni. Oh Allah. Terima kasih. Sebenarnya semenjak dua menjak ni, aku terasa ada sesuatu yang x kena dengan aku. Apa yer? HmM. 

Pernah x kalian dengar tentang 'ukhwah fillah, abadan abada', 'Uhibbuki fillah', dan apa-apaan lagi. Aku pun x ingat. Pernah x menghayati maknanyer? Pernah x meneliti maksudnya? Arrgh! Aku kaku. Pilu jap. Tetiba aku terasa kembali ke zaman dulu. Dulu, aku sangat menghayati maksudnya. Bersama teman-teman yang sama-sama merasai cinta dan kasih sayang Allah. Dulu, aku punya teman yang sentiasa berkongsi kasih cinta Allah. Dulu, aku merasai sendiri, kasih sayang sahabatku kerana Allah. Aku merasainya, dan sehingga kini aku masih merasainya apa yang aku rasai dulu. Perkongsian cinta Allah itu. Setiap kali berjumpa dengan mereka, kasih sayang itu hadir kerana Allah. Mungkinkan kerana mereka adik-adikku? Mungkinkah kerana mereka menghormati orang tua ini? Mungkinkah kerana mereka adik-adikku, aku boleh berlemah lembut dengan mereka? Aku boleh tunjukkan kasih sayangku pada mereka? (bersangka baik lah cheah) Sebenarnya banyak yang berlegar di fikiran ini.

Betul ya Allah. Dulu. Aku amat merasainya. Adakah itu yang dinamakan bersaudara kerana Allah? Kerana ada yang sudi berkongsi hatinya bercerita tentang kasih sayang Allah. Allahuakbar. Kasih sayangMu Ya Allah. Kini? Kini, aku juga punyai adik-adik yang ramai. Kini, aku punyai saudara yang ramai. Ada yang lebih lama. Ada yang sebaya. Ada yang super lama. Aku gagal untuk berterima kasih padaMu ya Allah. Aku gagal untuk menghadirkanMu dalam persaudaraan ini ya Allah. Aku semakin kasar. Kasar dengan saudara baruku. Aku kasar dengan adik-adikku ya Allah. Akibatnya, tak pernah ada lagi hingga kini perkongsian kasih sayangMu dengan mereka ya Allah. Akibatnya, aku jauh dengan mereka. Bukan kerana mereka jauh di sisi. Tetapi kerana hati-hati mereka tidak pernah ku sentuh dengan kasih sayangMu ya Allah. Akibatnya, mereka jauh. Jauh dari peringatan untuk tahjud kepadaMu. Jauh dari peringatan untuk merasai kasihMu ya Allah. Walaupun kadang-kadang, tersebut di bibir-bibir kami 'sayang kerana Allah'. Tapi, itu hanya retorik semata-mata. Aku tahu, kerana hilangnya perkongsian kasih sayangMu. Aku kini hanya manusia yang kosong dengan kasih sayangMu. Manusia yang tidak punya apa-apa. Kosong.

Hinggalah Engkau pertemukan aku dengan si dia. Dia mengembalikanku ke arah kasih sayangMu. Dia yang membuatkan aku tersedar dari mimpi indah dunia. Dia adalah rantaian kasih sayang dari adikku yang dulu berkongsi kasih padaMu ya Allah. Dan dia yang membuatkan aku terfikir kembali akan kasih sayangMu ya Allah. Betapa setelah sekian lama aku hilang dari perkongsian kasih sayangMu kerana kesilapanku sendiri. Kerana kesilapan itu, aku dihukum tanpa aku sedar. Hilang kasih sayang keranaMu. Tapi kini, kerana kasih sayang Allah itu sendiri, Dia menghubungkan aku kembali. Terima kasih ya Allah. 

~ cinta dan kasih sayang kerana Allah, khusus buat sahabat-sahabat sekolah dulu, adik-adik matrik, dan adik-adik serta saudara-saudara di UTeM. 
~ Teristimewa buat adik dan si dia. 

10 comments:

programmermaya said...

cheah,sapa si dia 2? keh3x.. mesti si dia 2 baik kn sapa buley wt cheah pk mula semua2 2.. cheah, doa gni.. "Ya Allah, Hatiku dan hati mereka milik Allah, satukan kami di bawah cintaMU dan semoga ukhuwah kami lebih mendekatkan kami kepadaMU".. Allah kan Maha Menyatukan.. pas2 tawakal byk2. Allah 2 baik kn.. sgtt baik..

nukilan_putih said...

apabila ku tahu siapa dia,dia..dan awk...hehe..subhanallah..

programmermaya said...

oit.. nukilan_putih, sape dia? 'dia..dan awak' 2 sape pulaks?

Cheah Cintailah Ilahi said...

man : si dia tu adalah org yang telah ditaqdirkan Allah untuk cheah..dan semestinye dia baik dan terbaik.. ^_^
Terima kasih bg doa dan nasihat tu.. =)

adik : cintaku hanya padaNya..hehe.. syhh.. ^_^

man : dia adalah org yg terpilih oleh Allah..betul x dik..? =)

programmermaya said...

cheah,si dia tu ore ko?(perasae sore2 agaknya).. there is the key..(Dia adalah rantaian kasih sayang dari adikku..) guna kaedah penaakulan matematik. hehe.. hmm.. x tahu nk oyak gano.. kito ad chemistry link agaknyo.. coz i'm also feel samting different after i know u b4. sero lain la hk ptgnya.. sdgkn masa adik cito pasal cheah dulu2,ore juz dgr g2 jh. but,tbo2 Allah mgerakkn hati utk kenal cheah lebih jauh. what the meaning for all of this.. what Allah want we to think about.. 1st knl kt fb,xtahu la bkpo sero syg kpd shbt yg bnama cheah ni.. hehe.. i dont know la if there samting wrong wif me. x pnh jd lg gni ni..hehe ore x tahu la cheah sero gano pulok.. but, 2 la hok ore sero.. xtahu la btul ke dop ore sero si dia 2 adlh ore. tp kl ikut kaedah penaakulan 2 btul dh sero.. hehe.. perasae sore.. pnje jelo puloks.. hehe..

nukilan_putih said...

alhamdulillah..bila kita sayang..katakan pd yg sayang..usah di simpan bersama ego di hati..akibat dri akan menanggung sesal hingga akhir rasa..huhu..hadirku mg memudahkan lg ukhwah kalian berdua..tiada lg hasad kisah silam semalam..hadirmu k.cheah kmbali ke sisiku..Allah mengajar ku kembali erti adil dlm kash syg..n Allah tambahkan lg sayangku pd kalian berdua sejak terbinanya ukhwah kalian berdua..dan..satu yg masih ku pegang dlm hati dari Allah..insyaAllah..ia..makin digenggam..makin kan jauh..tapi andai dilepaskan..ia sentiasa bermain2 disisi kita..bersama angin bayu yg sejuk membaluti tbuh..subhanallah..itulah cinta..

Imanzai @ Programmermaya said...

olololo.. puitis sungguh si adikk ini.. hehe... kalah sajak akak yg menang hadiah saguhati DBP hari 2.. huhu...

Cheah Cintailah Ilahi said...

hehe..
iman tu la..demo hok nurun ko adik tuh..abih jakit puitis ko adik..
ayat dio 2 x 5 jah padahal..
haha

programmermaya said...

iyo ko cheah san ni.. bke yo bljr dpd cheah sjak matrix lg ko... huhu.. puitis sgt sapa x pehe.. kwang3x...

nukilan_putih said...

what ever..both of you..errr...

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak