Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Wednesday, February 15, 2012
Bismillahirrahmanirrahim.


Melihat pada tajuk post ni, macam menakutkan je. Tapi betul-betul nak tahu kan?


Nak jadi hamba Allah yang baik ni, kena jadi baik.
Nak jadi baik ni, kena ada kebaikan dalam hati.
Nak ada kebaikan dalam hati, kena ada ilmu yang benar.
Nak ada ilmu yang benar, kena cari.
Nak cari ilmu, kena jumpa orang yang berilmu.
Titik.


Kita ni, kalau tiada kebaikan dalam diri, kita tidak akan berfikir macam mana nak jadi baik.
Kalau kita jenis orang yang tidak mencari kebaikan atau kebenaran makanya kita akan rugi.


Bagaimana menjadi hamba Allah yang baik?
Aah.
Macam mana ea?


Mulanya kita kena tahu baik ni apa?
Kenapa perlu jadi baik?


Baik ni apa?
Baik ni,

“Orang yang baik menurut Islam ialah orang yang baik hubungannya dengan Allah dan manusia.”
[Ustaz Pahrol]


Oo.


Kenapa perlu jadi baik?
Allah suka dan Allah suruh.


"Kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang suka berbuat kebaikan"
-Al-Baqarah(195)

“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya.”
-Surah An-Nahl (90)

Tapi,
Bagaimana menjadi hamba Allah yang baik?

Hmm.

Banyak caranya.

Antaranya, cuba jauhi sifat-sifat mazmumah(yang tercela).
Dengki, buruk sangka, riya', takbur, zalim, malas, tak suka dengar peringatan, dll.


Cuba hayati sifat-sifat mahmudah (yang terpuji),
Redha, tawaduk, tidak cepat marah, sentiasa rasa berdosa, rindu Allah, sayang Allah, cinta Allah, dll.


Senang tak?


Susah la.


Tak de lah.
Susah tu sebab kita tak nak jadi baik.
Kalau kita nak jadi baik, senang je. 


Mulut cakap senang la.


Ala, sebelum fikir tak boleh buat..cuba buat dulu.


Ok.


InsyaAllah. Allah akan memudahkan sesiapa yang nak jadi hamba Allah yang baik.


~..Orang baik suka bertaubat..~


~ Jom jadi baik.
~ Cuba dulu, baru dapat dan rasa.
~ Cintailah Ilahi.  

 4:34 am.

1 comments:

Zahirx Hafizi said...

Assalam, cantik sungguh tulisan anda. =)

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak