Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Sunday, July 9, 2017

Assalamualaikum w.b.t

Nama panggilan ataupun gelaran tertentu..
Bagi sesetengah orang sensitif,
Lebih2 lagi dengan org puang.
Kalo jate x kisah sangat benda2 gini, yo dok?
Tpi Lee Si An (Deabak) kesah. 😍😍😍

Kalu sy plok bukan kesah dan bukan tak kesah,
Start dari kecik hingga besar,
Macam-macam nama ore panggil,
Kalu kt rumah ore panggil kak,
X kira tua muda jate tino panggil sy kak belako,
I luv my kampung people. 😘😘😘

Bilo g darjah kt sekolah jadi 2 nama,
Saing2 panggil Siti,
Cikgu panggil Fasihah.

Bila g sekolah menangah 3 buah tu,
Di DQ panggil Fasihah,
Di Mada panggil Abe Ha, Sehah, Fasihah,
Di MMP/RP panggil Fasih, Fasihah,

Naik darjah tinggi skit kat Matrik,
Tahun 1 pdt panggil Fasih ngn Fasihah lagi,
Bila tahun 2 pdt ado saing start panggil Cheah,
Lekat la sapa naik utem.

Kat Utem tak dok sero nok tukar lagi,
Saing2, senior, junior UTeM kenal dgn nama cheah/ kak cheah.
Sejarah la..ore tak kenal nama Fasihah. 😞😳

Bila abih utem kelek dok rumah,
Jadi sero nok ore panggil Fasihah semula,
Sampai ko hari ni,
Kalu kenalkan nama panggilan mitok panggil Fasihah,
Dio jaddi sdiri..

Jadinya nak royak bui,
Sejak setat tua ni mitok tolong panggil la Fasihah. 😊
Selesa lagu tu.

Ado juga saing2 utem dgn matrik la kebanyakan panggil cheah,
Jadi lekat pah lidoh,
Bekalih lidoh keras doh tak leh panggil Fasihah,
Tabiat jadi panggil cheah,
Ho tak po la nok buat guano kea,
😅😅😅

Cumanya pada yang panggil Fasihah tu terima kasih banyok la,
Sebab usaha panggil Fasihah,
Jadi tak tahu nak kato,
Mampu ssnyum jah sebab suka telajok.
Alhamdulillah.

Kalu ore kata ado gapo gak dengan nama panggilan,
Kita tak leh nak kata ado emas perak,
Tapi kita boleh rasa suko kalu ore panggil dengan nama hok kita suka.

Ho satu lagi,
Tabiat ore kelantan suka panggil namo pendek2,
Hok Fasihah jadi fasih,
Kalu buleh nak pendek lagi,
Bekalih untuk senang. Huhu

Tapi gak bilo dok koya2,
Tak po lah,
Lebih baik panggil nama hok ado maksud,
Sebab gapo2 panggilan atau hok tubik mulut tu doa.

Kat akhirat kekgi pn,
Allah dan malaikat tak panggil cheah/sehah/seha,
Tapi panggil nama penuh Fasihah.
Praktikal panggilan akhirat, 😁😁

Biar tak ikut tabiat Kelantan pun,
Asal ikut tabiat akhirat.
😄😄😄

8 Julaai 2017
15 Syawal 1438H
4.31 p.m
Kg. Telaga Mas

Tuesday, June 20, 2017

Assalamualaikum w,b,t

2 tahun lepas, aku ada bela hampir berbelas ekor ayam hutan. Selepas diram oleh maknya, aku amik bela dalam kotak letak dalam rumah. Maka membesarlah mereka dengan sihat dan gebu. Cuma masa remaja, ada seekor dua yang meninggal sbb pendek umur.

Ayam-ayam aku ni tersangat la manja. Kalo ikutkan perangan sebenar ayam hutan, mereka ni liar. X boleh tengok org, nampak org mendekat dari jauh lagi dah lari. Tapi sangat berbeza dengan ayam-aayam aku ni. Mungkin sebab dah terbiasa dengan manusia sejak kecil, maka diorg sangat2 jinak.

Bila dah besar sikit, aku letak kat reban. Tapi kalo lepaskan je dari reban, diorang akan masuk dalam rumah cari nasi macam kecil2 dulu. Kenangaan diorang dalam rumah memang banyak. Hingga la diorang besar umur setahun dah, tetap masuk dalam rumah cari makanan. Padahal dh boleh bertelur. 😁

Disebabkan mereka ni sangat2 manja, aku dan family selalu puji diorang. Manja, baik, terbaik. Maklum la dah terlalu sayang. Hinggakan parent aku minta nak sembelih, aku tak bagi sebab tak sanggup. Bela dari keci, belai macam kucing tetiba nak sembelih. Ko rasa? 😅

Namun, satu ketika tu..masa diorg pun tiba. (Rumah aku tepi bendang sawah, masa tu pesawah menyembur racun untuk elak serangan rumput kat padi yang nak membesar). Macam biasa ayam2 aku pergi cari makan kais pagi makan pagi, tapi... 😢

Diorang meningal satu persatu. Akibat pergi cari makan kat sawah beracun. Menyesal sebab tak masukan diorang dalam reban. Tapi nasi sudah jadi bubur. Dari 10 ekor, tggal 2 ekor. Sedih woo. Bangun pagi2 intai diorang, diorang tak de. 😞

Dari 2 ekor, sekarang dah tggal 1 ekor. Yg tu meninggal sebab lain. Alhamdulillh masih tinggal sekor. Dan bila aku fikir2 balik, apasal Allah amik diorang dgn cara tu? Tanpa sempat aku makan diorang. Boleh jadi sebab puji-pujian.

2, 3 menjak ni aku terbaca satu artikel usttaz mana ntah, artikel (pujian pada babyi) tu cakap setiap pujian kita ni terhadap sesuatu benda haruslah disertai dengan pujian kepada Allah. Kalo tak, pujian tu akan jadi penyakit.

Aku pun teringat akan ayam2 aku, aku selalu puji diorang manja, baik, terbaik..tapi aku lupa sebut nama Allah. Maka dengan sebab itu aku simpulkan kenapa ayam aku mati tanpa sempat aku makan diorg. 😣😣😣

Oleh itu wahai kawan2, tolong la puji disertakan dengan nama Allah. Sebab yang mencipta sesuatu itu Allah, maka makhluk yang kita puji itu harus dipuji Pencipta makhluk itu. Allahuakbar.

26 Ramadhan 2017
21 June 1438
Rabu
7.33am

Monday, June 19, 2017

Assalamualaikum w.b.t

'Umur hang bapa?'

'Tak tau.'

'Eleh umuq ja pun, tu pun nak berkira ka?'

(Padahal umur mu baru 24)

^^,

Umur mu berapo?

29

Aku pun 29. Hua hua.

^^,

~~~~~

Sensitif ye dengan umur. Ada yang tak mau cakap, ada yang mau cakap. Why?

Why so sensitif?

Tu la, manusia ni mcm macam. Yang tak mau cakap tu, barangkali malu dengan umurnya mencecah angka 2 di depan.

Yang mau cakap tu barangkali kurang rasa malu walaupun umurnya hampir mencecah 30-an.

20 ka, 30 ka.. umur tetap bertambah. Kenapa rasa malu? Tidak mau terima kenyataan umur bertambah? Tidak mau terima kenyataan kau bakal mati?

Aku tak faham..kenapa perlu rahsiakan umur.

Siapa yang tahu, mohon bgtau aku.

Ada apa dengan umur sehingga perlu dirahsiakan?

Dengan umur mu demikian2, tetap tidak mengubah takdirmu kawan.

Jika malu kerana terlalu tua dan belum berjodoh, jodohmu bukan asbab umurmu.

Jika malu kerana umur sudah dewasa, ya itu kenyataannya.

Jadi kenapa mau malu dengan umurmu sehingga dirahsiakan umurmu?

Sehingga sekarang aku masih tidak tahu punca ataupun fadhilat merahsiakan umur.

Aku fikir2, Nabi s.a.w tidak mengajarkan untuk merahsiakan umur. Kalo ada sabda Baginda mengenai umur patut dirahsiakan, tolong maklum padaku.

Allahurabbi.

25 Ramadhan 1438H
20 June 2017
Selasa
T.mas

Tuesday, June 6, 2017

Assalamualaikum w.b.t

Ramadhan 12 hari ni, selamat berpuasa. Semoga diberkati dan diampunkan dosa2 kita. Amin.

Berapa orang yang pernah hadir dalam hidup kita? (Selain family) Cuba kira. Bermula zaman kanak2 hgga skrg.

Masa Pasti, x ingat berapa tapi anggaran dalam 20 orang kut. Pastu sekolah rendah. Kat Skkp dr darjah 1 hgga darjah 6, ada 2 kelas. Jd dalam 60 orang. Tambah cikgu2 yang terbaik Skkp 20 maybe?

Ok, pindah sekolah menengah Darul Quran, Rusila. 1 kelas 30+, tambah kakak2 senior kat asrama yg rapat dalam 20+ maybe? Tambah ustaz ustazah yg terbaik, 20+ maybe?. Masuk pulak Darul Anuar, dr sofful Thani 1 kelas 30+, senior2 asrama 30+. Tambah cikgu2 yang terbaik 20+ maybe?

Pindah pulak ke sekolah Mmp KB, 1 kelas 30+ tambah 2 tahun kelas lain2 30+, kawan2 asrama 30 +? Cikgu, ustazah terbaik 20+. Masuk pulak matrik N9, 1 kelas -30 + cikgu2 terbaik 20+ maybe? Pergi ke UTeM 4 tahun, 1 kelas 40+, kawan2 kelas sebelah tepi kiri kanan, 20+, dengan ahli kelab dalaman dan luaran 100+? Pensyarah2 terbaik 30+.

Mula kerja kt Tadika Pemintar 5 bulan..cikgu2 dan ank2 semua 30+. Balik kampung cikgu tuisyen Skkp darjah 4 & 5, jumpa ank2 50+ kot? Setahun kemudian, dpt cikgu ganti 2 bulan kt SMKB, Pasir Mas, anak2 semua dengan cikgu2 yg dekat2, 150+ maybe?

Akhir tahun bulan 9, pergi upsi dapat plak kawan2 upsi dan kawan2 serumah 40+-... pensyarah2 trbaik -20. Semua kawan2 yang kita pernah jumpa dan kenali tu akan kita jumpa lagi di sana nti. (Belum kira org yg secara x langsung hadir dalam hidup kita, tukang kebun, guard, makcik kantin, pakcik kafe, orang kampung, orang yg pernah tegur walau sekali dalam hidup, pak cik bas, mak cik cleaner...dll...) akan kita jumpa di sana nanti.

Keseluruhan yg kita congak dapat 314?? Dan yang tak terkira beribu2 maybe? Apa kita bagi pada mereka dan apa yang mereka dapat dari kita? Semua akan di kira. Bagaimana pula kalo kita ada dosa dengan mereka? Allahurrabi.

Ya Allah ampunkanlah kami ya Allah.

7 jun. 2017
Rabu
Telaga Mas
12 Ramadhan 1438 H

Saturday, May 20, 2017

Assalamualaikum w.b.t

Bila kita belum pasti beritanya,
Lebih baik kita diam.

Bila kita sudah pasti beritanya,
Tetapi empunya tidak merestuinya,
Wajib bg kita diam.

Monday, April 17, 2017

Assalamualaikum w.b.t.

Berdoalah walaupun kita jahat.
Dengan doa tu, kita akan jadi baik.
Asalkan kita berdoa,
Allah akan perkenankan.

Nak cuba rasa mcm mana Allah perkenankan doa?
Cuba berdoa untuk seseorang,
InsyaAllah akan dapat hasil doa kita.

Cantikkan nikmat ni.
Doa ni satu nikmat.
Ada manusia yg diberi nikmat untuk berdoa,
Ada manusia yg tidak diberi nikmat doa,
Kenapa yer?

Sebab nikmat berdoa untuk org yg dekat2 dengan Allah,
Kalau manusia tak dekat dengan Allah,
Macam mana dia nak berdoa.

Usahalah untuk dekat dengan Allah.
Dengan cara berdoa pun boleh.
Bila terlintas dihati kita utk dekat dengan Allah,
InsyaAllah,
Allah bagi kita doa untuk dekat dgn Dia.

😢😢😢

Nikmat Allah itu,
Mintalah nikmat Allah itu.

Nikmat DOA.

20 Rejab 1438H
17.4.17
Isnin
Rumah kelabu
T.malim.

Sunday, March 12, 2017

Assalamualaikum w.b.t

Banyak grp wasap yer?

Sama la kita.

Grp wasap berjujuk, berpuluh2, naseb baik x sampai seratus.

Grp wasap family 2, 3 doh. Grp wasap saing2 sejak sekoloh rendah, sekoloh menengah, sekoloh universiti 8,9 grp. Grp wasap jemaah 9, 10 grp. Grp wasap kerja, 2,3 grp.

Perlu ke grp wasap banyak2?

Tengok balik kehidupan kita loni, perlu ke x dengan grp wasap?

Grp wasap ni untuk gapo?

Group bahasa omputih, bahasa melayu kumpulan, bahasa arab jemaah. Istilah ambo, grp untuk perkumpulan ramai orang dengan tujuan silaturrahim, menyampaikan ilmu, bergerak kerja, menyebarkan maklumat umum dan paling penting berkasih sayang.

Tidak cukup ke kasih sayang kita dalam kehidupan seharian sehingga perlu wujidkan grp wasap?

Ok, tengok deh. Tengok org2 sekeliling kita yg kita berinteraksi seharian. Adakah org tu akan duduk dengan kita 24 jam? Dok kn? Ada yg balik rumah masing2, ada yg dok jauh dengan family, ada yang nk luah masalah dgn saing2 sbb saing2 je faham kita.

Makanya kita x cukup kasih syg atau meme kita perlu ada grp wasap banyak?

Kalo betul kita cukup kasih syg, cukuplah skdr grp dengan org seliling shj. Grp family 1, grp kerja 1, grp sekoloh 1, grp jemaah 1. Ok, cukup 4 grp. Kita pun x perlu fikir banyak dengan karenah org dlm grp yg macam2. Betul dok?

Betul2.

Tapi teringat plok dengan apa yg kita belajar selama hidup ni. Nabi ajar, kasihlah saudara2 kamu melebihi kamu kasih pada diri sendiri. Menangis x berlagu kalo kita betul2 faham maksud hadis ni.

Berbalik pada grp wasap. Ok, kita nk 4 grp tu jah dlm wasap kita. Grp lain, lantak diorg lah.

Agak2 kena x dengan apa yg Nabi s.a.w ajar pd kita?

Kena kot sbb (alasan kita) kalo kita tidak terlibat dengan diorg maksudnya kita bukan tidak kasih pada diorg. Kita kasih dan kita bawa kasih kita dalam doa kita. Tidak perlu amik tahu hal diorg. Tidak perlu terikat dengan diorg. Cukup sekadar kita doa. Ok apa.

Ya, sangat ok. Harap doa kita pun diterima. Ok lah. Kalo macam tu alasan kita.

Tapi tengok pula alasan bagi orang yang rasa x kena dengan apa yang Nabi s.a.w ajar.

Nabi ajar kena kasih melebihi kasih pada diri sendiri. Maksudnya biarlah kita terbeban asalkan kawan kita bahagia, biarlah mereka tidak amik tahu hal kita asalkan kita amik tahu hal mereka. Kita buat semua tu kerana kasih kita. Bukan sekadar dalam doa2 kita tapi sekali dengan tindakan kita.

Tindakan kita tidak left grp semata2 untuk menjaga hati org dlm grp. (Menepati dengan melebihi kasih saudara kita). Tindakan kita mencelah sekali sekala (semata untuk tidak terus putus dgn ahli grp yg ada). Tindakan kita apabila ahli buat salah (kita boleh tegur dan amik ibrah dari kesalahannya). Tindakan kita menerima teguran ahli grp (dengan lapang hati dan terbuka).

Dan banyak tindakan2 kita untuk kita mengamalkan ajaran Nabi s.a.w agar mengasihi saudara kita melebihi kita mengasihi diri sendiri. Ini alasan untuk org yg rasa x kisah dengan banyak grp.

Walaupun kadang2 agak rimas dengan noti yg penuh dan bising, kita boleh buat pilihan untuk tutup notification msg2.

Dan kalo kita rimas sebab terlalu banyak grp, maka hiduplah kita dengan dunia kita. Hal aku adalah hal aku. Dan hal kamu adalah hal kamu. Go to hell sendiri2.

Tapi yang masuk syurga adalah untuk orang yg ajak orang masuk syurga juga.

Kesimpulannya, banyak atau sikit grp adalah pilihan. Seperti kita memilih untuk hidup sendirian atau hidup berjemaah. Alasan akan sentiasa ada. Cuma untuk mencipta alasan biarlah berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah.

Wallahua'lam. Wa Ila lliqo'.

9.21 a.m
14 Jamadilakhir 1438H.
Isnin.
13 march 2017.

Thursday, March 9, 2017

🌵 : Assalamualaikum 🍁 busy ke?

🍁: Wslm w.b,t
🍁: Dok bizi pon

🌵 : Rano nk v hilg perasan benci dgn ahli kuarga sendiri..benci dgn mak dia..benci dgn adik dia..sbb perangai(malas, xsuka tolong, semua benda kena suruh) dia xdisenangi oleh ahli kuarga dia... 😅😅😅
🌵 : Lebih kure gitu la masalah dia

🍁: Ooh
🍁: Perasan biasa ni
🍁: Dia akn rasa mcm

'bakpo aku yg kena buat sokmo?'
'Bakpo mok ak malas eh, padahal dio mok kot'
'Bakpo puok dio x suko ak eh?'

🍁: Perasaan ni hadir sbb dio x rasa lagi nikmat pahala
🍁: Dia tak rasa lagi nikmat doa
🍁: Dia x rasa lagi lagumano ikhlas
🍁: Macam mana nak rasa semua ni?
🍁: Pertama
1. Usia, muda2 rasa ni akan hadir sbb x matang lg. Bila dah matang, dia tidak akan rasa benci walaupun org buat jahat ko dio.

2. Ilmu, usaha cari ilmu tentang berbuat berbuat baik kepada kedua ibu bapa, adik beradik, family.

Dengan ilmu ni, dia akan rasa nikmat pahala. Yakni, bila mana buat baik kpd ibu bapa dan family akn diberi ganjaran surga. Cth : kisah ibu bapa jd babi, tapi anak dia jaga molek.

Selagi dia buat kerja tapi merungut, pahala akan berkurang. Kalo nk pahala penuh, buat jah kerja tanpa merungut walaupun dia rasa kerja tu mcm kerja hamba.

Teruskan cari ilmu, bermula dengan ilmu ibu bapa. Imbas balik bagaimana ibu bapa melahirkan dia, bagi makan minum, jaga pakaian, bg duit bekal higga dia besar ke usia sekarang ni.

Ilmu buat baik pada family jangan berkira walaupun kerja mcm hamba sbb setiap gapo yg kita buat dan rasa mcm hamba tu akan diberi ganjaran syurga kalo ikhlas.

3. Doa. Nikmat doa adalah bila dapat istiqamah berdoa bagi kebaikkan pada org. Bila nampak adik malas, doa je 'ya Allah, jadikan adik ak rajin'. Doa sampai dpt lihat perubahan. Doa untuk ibu bapa, 'ya Allah, kasihi ibu bapaku sebagaimana mereka jaga ak masa kecik'. Doa untuk diri sendiri, 'ya Allah, jadikan aku anak yg soleh, hamba-Mu yg soleh'. Doa je apa2 yg buat kita ras bergantung pd Allah semata. Bila hadir rasa tak puas hati dgn family, cepat2 doa 'Ya Allah, tolong ak ya Allah..hindari ak dr sifat terkeji'. Doa je mitok xser bg ada rasa x puah hati tu.

4. Ikhlas. Tanda ikhlas kita buat kerja ialah bila buat kerja kita tidak merungut. Buat kerja rasa happy. Walaupun nampak mcm diri kita seorang je buat kerja tetap buat juga. Buat je kerja tu sbb set dalam kepala 'apa yg ak buat ni akan dpt ganjaran yg besar dr Allah.' 'Yang ak nak adalah pandangan Allah pada ak, bukan pandangan manusia.' Biarlah manusia royak gapo pun, janji Allah bangga dengan aku.

InsyaAllah bila dah rasa nikmat2 tersebut, perasaan tu akan hilang dgn sendirinya. Yang penting diri sendiri tu ada usaha untuk hilangkannya.

🌵 : Dia jenis xsuko keno suruh..dia jenis suko buat kijo time xdop ore.. cth, kerja di rumoh, jemur kain basuh kain..klu xdop ore rumoh dio, dio boleh buat..tpi klu mok, adik dio ado dio rso mcm malas
🌵 : Tmbh plok, dio ngan mok dio xbrpo mesra sgt..mok dio mcm xambik peduli pasal dio..pasal ank2 dia hok lain..Law dgn anok org lain, mok dio mesra, rapat.
🌵 : Cth keadaan: mok dio tgh buat kijo ambik temphan sarung meja utk katering..keno motong, kelim tepi..anok dio boleh sgt tlg kelim@ potong kain.. kbetulan jiran sebeloh rumoh ado, mok dio oyk la..'kito buat kijo sore jah..esok nok keno ata dh kain nie..xtaw la dey ko dop'..depey jiran n anok2 dio...sdgkan ank dia nok tlg sgt tpi mok xminta sruh tlg pun..
Anok dio terasa hati la dgn mok dio..nok maroh pun ado ko mok dio..
wajar ke kak klu anok dio maroh ko mok dio?

🍁: Yo lo doh tu belako

🌵: 😪😪😪

🍁: Rasa malas nk buat kerja depe ore tu buleh masuk kategori riyak khafi
🍁: Riyak khafi ni x termasuk dlm bab ibadah semaye be jah
🍁: Buat baik pun jd ibadah, dan bila malas nk buat kerja depe ore tu lah riyak
🍁: Riyak2 ni syirik
🍁: Harap dia maklum
🍁: Kalu dia ngaji sekoloh arab harap lg maklum
🍁: Huhu
🍁: Bakpo nk tggu ore xdop? Sebab xser bg ore nganyi ko dio,

'Oloh rajinnyo dioo..?'

Gitu?

X patut

🍁: Buat je lah kerja baik tu depe ore ko belake ore ko
🍁: Supaya xtimbul riyak khafi takdi
🍁: Mok mesra x mesra x perlu amik kisah, yg penting kita ni mesra dok dgn mok kita?

🌵 : Oh jatuh ke riyak khafi deh.. ingtkan buat kijo depey org tu jah jdi riyak..

🍁: Loni fikir hak kita terhadap mok. Hak mak terhadap kita tu, biar mak yg tanggung.

Ingat dok ayat tu, 'dosa mu mu tanggung, dosa aku, aku tanggung' ...waziratun wizra ukhra...

*hak : tanggungjawab

🍁: Dalam belajar madah akhlak ada bab ni
🍁: Bab hak
🍁: Yg contoh keadaan tadi, patut ke dok anak maroh?
🍁: Anak maroh sbb anak x rasa cukup kasih syg mok
🍁: Sbb tu dia kena study balik, kasih sayg mok dia masa dia kecik mulo
🍁: Nk banding dgn sakit beranok, cari pitih nk bg anak sekoloh
🍁: Semua tu x terbanding
🍁: Tak terbanding
🍁: Bagi anak, biar lah mok kata huduh sekali pun.. sabar lah anak. Dengan sabar, akan dpt kemanisan selepas tu. Yg penting hak kita terhadap mok settle.

Jadinya, tak perlu lah rasa maroh kat mok kita.

Rasa marah tu dari setan. Setan suko sgt anak tak puah hati dgn mok. Mok x puah hati dgn anak. Tujuan setan mmg nk pecah belah manusia.

Kalu kita dok ikut ere setan dgn rasa marah tu, pah mano hok kita ikut Nabi pesan 'la taghdob?'

Mu nak ikut setan ke nak ikut Nabi s.a.w?

🌵 : Susah jgk klu dey ego duk depey..Ngan mok sdri xleh nok ngaloh deh..
🌵 : Minta izin copy paste deh..hehe
🌵 : Jelas molek penerangan 🍁 ..senang nk terang pahnie ko dio...👍🏾👍🏾👍🏾 Terima kasih 🍁 sudi layan soalan2 🌵 nie... Syg 🍁 ketat2.. 😘😘😘

🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌸

Ingatan untuk diri sendiri.
Moga bermanfaat.

Thursday, February 23, 2017

Assalamualaikum w.b,t

Hidup berfasa,
Kita hidup berfasa bermula tidak tahu kepada tahu.
Masa kecil kita tidak tahu baik buruk sesuatu,
Masa remaja kita tahu tapi kita tidak dapat menentukan yang terbaik,
Masa dewasa kita tahu dan dapat menentukan apa yg terbaik,
Namun,
Ada yang diberi nikmat dapat menentukan pilihan yang terbaik semasa remaja lagi,
Dengan iman dan amal yang telah disalurkan semasa kecil,
Maka fasa hidup seseorang adalah berbeza,
Si A bijak mengatur hidup semasa dewasa,
Si B bijak mengatur hidup semasa remaja,
Setiap perbezaan itu ada persamaannya,
Yakni sama2 mengatur hidup ke arah yang lebih baik,
Adapun yang tidak mahu melalui hidup yang lebih baik adalah orang2 yang rugi,
Mereka hanya mengikut flow ataupun aturan hidup yang sama setiap hari tanpa ada perubahan menjadi lebih baik,
Terutamanya dari segi iman dan amal,
Maka dengan sebab itu golongan yang rugi ini sentiasa memandang masalah hidupnya sebagai sesuatu yang menyesakkan hati,
Golongan yang rugi ini akan memandang sekelilingan dengan pandangan yang negatif,
Maka mereka tidak dapat melalui fasa hidup yang sempurna.
Adakah kita golongan demikian?
Telitikan!

Thursday, February 16, 2017

Dulu masa PR, kn ada keputusan 3 pimpinan (agree to disagree).

Masa ni dap masih lg terima keputusan tu.

Sbgaimana pas nk bawa pindaan ni, ok xpe. Bawa lah. Kami x setuju. (Ikut konsep agree to disagree).

Diorg tak tentang. Aman damai PR.

Tapi lama2, dap menampakkn penetangan secara halus dengan x ser bbaik dgn presiden. (Isu nk bawa ruu plg nampak, sebelum tu isu2 prk masa tu 2014,2015)

Nk berbaik dengan Pas, tapi x nak berbaik dengan presiden. Benda ni kecoh menyebabkn pas amik keputusan putus hubungan dgn dap.,

Bermula la kehidupan solo pas untuk terus bawa ruu. Hgga la skrg.

Dlm solo2 pun ada gak la nk pakat dgn parti2 yg boleh terima ruu355 ni.

Siapa yg x leh terima ruu355, pas tolak terus.

💕💕💕

Rang undang2 je pun, gege nk gaduh.
Belum masa lagi.
Suasana tak kondusif.
Ramai lg x faham.
Bukan hudud pun.

Perkara2 di atas antara sbb ramai yg x terima ruu355.

Sefahaman kak la, kita memang wajib bawa hukum islam yg dlm quran tu.

Tu je tujuan kita hidup.

Tp masalah skrg, perkara2 di atas tu yg jd halangan ore nk faham.

Kalo diorg faham konsep ilmu wahyu, iaitu kena ikut jah arahan Allah dlm al-Quran, buat la lagumana cara sekali pun. InsyaAllah diorg sokong ruu ni.

💖💖💖💖

Kita loni hidup zaman macam2 ilmu, ilmu logik, ilmu tekno, ilmu pendidkn, hingga kadang2 kita lupa kita patut ikut ilmu wahyu.

Tp sbb terlalu ikut logik, ilmu wahyu x ser ikut.

Macam x yakin la dengan ilmu wahyu tu.

Allahurrabi.

😢😢😢

Monday, February 6, 2017

Assalamualaikum w.b,t

Tengok org kahwin nk kahwin juga,
Tengok org suap anak nk suap anak juga,
Tengok org keluar dating nak keluar dating juga,

Fitrah kita.

Tak boleh tengok orang senang nak senang.

Fitrah kita.

Tak pa, rasakanlah, tengok lah, lihat lah org sekeliling.

Fitrah kita.

Orang yang tengok kita mcm tu,
Dia cakap 'org tak kawin boleh berbakti pada family',

Fitrah dia.

Dia cakap 'org tak de ank kena bersyukur sbb dah ada suami',

Fitrah dia.

Dia cakap apa yg dia rasa.

Fitrah dia.

Jadinya kita dan dia sama fitrah.

Tetapi kalo kita doakan orang yg tak kahwin supaya kahwin?

Lebih baik kan?

Kita doakan mereka dapat anak.

Lebih baik kan?

Kita doakan mereka ada family bahagia.

Lebih baik kan?

Pointnya, doakan lah utk org sekeliling kita.

Jangan banyak cakap!.

😒😒😒

Saturday, February 4, 2017

Assalamualaikum w.b,t

Bila kita berada di lautan dosa,
Bagaimana utk kembali ke daratan pahala?

1. Ingat Allah
2. Doa minta utk kembali pada Allah
3. Istighfar atas segala dosa
4. Solat dengan zuknya
5. Berhenti buat dosa
6. Jika tidak mampu berhenti
7. Ulang langkah pertama
8. Sehingga mati menjelma

#ampunkanlah kami ya Allah

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak