Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Sunday, September 10, 2017

A

Rahmatan Lil Alaminn

Soalan : Ustaz, sekarang ni kita perasan banyak berlakunya amalan yang berbeza mengikut mazhab yang berbeza. Macam mana nak hadapi perkara ni?

Ustaz : Perbezaan mazhab ni berlaku sejak zaman dulu lagi. Berlaku antara golongan muda dan golongan tua. Salaf & khalaf. Macam mana mereka hadapi perbezaan tu? Mereka saling hormat menghormati dan tidak bergaduh semasa sendiri.

Imam Hassan al-Banna royak kita kena bantu membantu dalam perkara i'tiqad (pegangan).

Iaitu uzur menguzurkan dalam perkara khilaf. Memaafkan antara satu sama lain. Tidak memperbesarkan isu-isu ini.

Musuh mengambil kesempatan untuk melihat perbalahan ummat Islam dengan menyuntik jarum permusuhan dengan memperbesarkan perkara khilafiyah.

Soalan : Pastu ustaz, ada yang mengamalkan banyak-banyak mazhab tu macam mana?

Ustaz : Boleh untuk amalkan banyak mazhab tetapi dengan SYARAT, orang tu kena belajar semua ilmu mazhab. +(Belajar talaqqi (berhadapan murid dan guru) bukan gugel/internet/buku).

Adapun orang awam (yang tidak belajar ilmu mazhab), tidak boleh amal macam tu. Orang awam kena ikut mazhab mengikut ketetapan pemerintah, ikut negara masing-masing.

#perbezaan itu satu rahmat. Untuk melihat ummat boleh saling berkasih sayang. Rahmat untuk sekelian alam. InsyaAllah.

0 comments:

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak