Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Wednesday, September 6, 2017

Kepercayaan dalam hidup ni umpama garam. Tak dok garam, hidup jadi tawar. Cumanya mu percaya cara mu, aku percaya cara aku. Apa yang kita percaya tu terhasil dari apa yang kita tahu dan didikan parent kito.

Sejak kecik mok ayoh tanam dalam diri, umur 7 tahun kena solat. Kalu x solat dosa. Maka kita loni percaya x solat dosa. Adapun masa kecik dulu tu, kita percaya semata-mata. Tapi kini, kita percaya dan kita yakin bahawa kalu tok solat berdosa.

Kepercayaan kena ada untuk setiap perkara, dari perkara kecik hinggalah perkara sebesar alam ni. Kalo orang Islam, kita percaya ada yang Menciptakan dan Mentadbir alam ni iaitu Allah.

Kepercayaan dalam hidup berkeluarga, mok ayoh percaya gapo hok anok dio buat. Walaupun mok ayoh tu x nampak. Kalu mok ayoh tu x percaya dengan gapo hok ank buat maksudnya mok ayoh pun x yakin dengan gapo yang dia didik anaknya sebelum ni.

Kepercayaan orang pjj, walaupun duduk jauh2 laki bini. Tapi masing-masing percaya laki bini diorang akan jaga diri tanpa membelakangi hak masing-masing.

Kepercayaan pada politik, ada ahli politik tu percaya dengan parti yang dia ikut. Dan dia tak percaya dengan parti orang lain. Semua yang parti dia kata dan buat, betul belaka. Itu pilihan dia untuk percaya kepada politik dia. Adapun kita, percaya pada parti politik kita.

Tak perlu la kita paksa untuk orang percaya apa yang kita percaya. Setiap orang berbeza kepercayaan ikut ilmu masing-masing. Allah buat comel doh, 'Mu nak ikut..ikut. Kalu mu tak ser ikut Allah, itu mu punya pasal.'

Semua itu berkaitan dengan kepercayaan. Dalam agama, Allah royak dalam surah al-Kafirunn. 'Bagi kamu agama kamu, bagi aku agamaku'.

Jadinya kalau kita yakin dengan apa yang kita percaya, insyaAllah hidup kita tidak akan tawar. Kalo rasa hidup kelat2 skit, ataupun pahit2 skit..boleh jadi kepercayaan kita tu x sempurna. Untuk sempurnakan kepercayaan, balik pada Allah lah.

#Allah tempat kita serah segalanya. Percaya yang Allah jaga kepercayaan dan keyakinan kita. Hidup pun tak tawar lagi.

7 sept 2017
1.05 p.m
17 zulhijjah 1438H
Telaga Mas

0 comments:

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak