Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Friday, July 15, 2011
Bismillahirahmanirrahim..


Suatu yang berharga tidak pernah disedari akan nilainya. Suatu yang biasa, tetapi nampak bernilai tetap tidak akan berharga. Seseorang bermati-matian untuk mendapatkan apa yang dirasakan bernilai apabila dia sedar akan harga itu. Tetapi seringkali seseorang lupa akan nilai yang sebenar bagi sesuatu yang berharga. Pusing-pusing perkataan yang sama, tetapi mempunyai maksud yang berlainan. Itulah nilai sebuah harga. @_@


Seseorang yang menghargai sesuatu yang tahu akan nilai harga yang sebenar sesuatu itu, pasti mempunyai nilai mujahadah yang tinggi. Sebagai contoh, seorang ayah mengetahui anaknya dalam bahaya. Pastinya ayah itu sanggup melakukan apa sahaja semata-mata untuk menyelamatkan anaknya.  Mujahadah dalam melawan musuh-musuh, pasti akan ada ganjarannya.

Point yang sebenar adalah hargailah semua perkara yang ada kat dunia nie. Termasuklah :-

1- Mak Ayah
2- Family
3- Masa
4- Sahabat
5- Sekolah
6- Kampus
7- Guru
8- Dll.

Jangan kita menyesal di kemudian hari. Walaupun banyak perkara yang kita lalui, yang boleh mencacatkan nilai sesuatu itu. Tetapi sahabatku, ayuh bangun. Bangun dan bersyukur. Orang yang bersyukur adalah orang yang menghargai erti nilai sesesuatu perkara. 

Fikirkan nilai itu, sebab kat kubur dan padang mahsyar lah nilai-nilai itu akan terbukti betapa bernilainya sebuah harga. Hanya orang yang faham akan faham, dan orang yang mencari faham yang akan memahami dengan izin Allah. Berbelit-belit post kali ni, asif semua. < ada masa dan ruang, insyaAllah akan dibaiki >

~ Setelah ku fahami erti nilai.
~ Betapa sayangNya padaku sentiasa.
~ Cintailah Ilahi. 

6 comments:

Anonymous said...

rupanya aku masih lagi tidak menghargai nilai yang sebenar

Iman Zai said...

hargailah selagi masih di sisi..

Cheah Cintailah Ilahi said...

Iman Zai, fahamkah kamu apa yang saya bebel ni..?

SuFi Haraki said...

Bila cheah membebel,maka..............hehe=)

Iman Zai said...

dpt idea dr sapa? hehe

Cheah Cintailah Ilahi said...

do sup ngan idea sapo2 ko?
hok dale otok jah nie =)

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak