Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Sunday, November 13, 2011
Bismillahirrahmanirrahim..

Saya suka perkataan BAIK. Saya suka pada keBAIKkan. Saya suka pada orang BAIK. Saya sangat berminat untuk jadi BAIK. Ada apa dengan BAIK? Hanya 4 huruf yang bercantum menjadi satu perkataan BAIK dapat memberi kebahagiaan pada semua orang. Sesiapa yang tidak menyukai perkara BAIK adalah seseorang yang pelik lagi tidak bersyukur.

Adakah saya salah dalam memberi kenyataan terakhir pada perenggan di atas? Fikir-fikirkan. Kenapa la saya ni suka sangat dengan baik? Rasa macam nak jadi orang baik, tapi tak mampu. Hanya berharap pada usaha yang berterusan dan berdoa semoga kebaikkan sentiasa bersama kita. Susah sangat ke nak dapatkan kebaikkan ni? Hanya orang yang diuji dengan kejahatan yang dapat menjawabnya.

Apalah yang ada pada baik. Pada saya, bila melakukan kebaikkan segala masalah hilang. Tidaklah pula diketahui apa yang orang kebanyakkan rasa bila mereka melakukan kebaikkan. Apa-apa je bila berlaku kebaikkan, akan memudahkan segala cara. Tak percaya? Acu cubo try test sediri. Paling best bila berada di puncak kejahatan. Masa tu kalau kita buat kebaikkan, berganda-ganda keberkatan dari Allah.

Ada satu ayat cinta Allah yang sangat best. Allah cerita pasal kebaikkan. Saya lupa surah apa. Nanti saya letak kalau jumpa. Allah cakap, bersama dengan kebaikkan itu ada rahmat. Ya Allah, setiap kebaikkan yang kita lakukan ada kasih sayang Allah sebenarnya. Rasa sangat benda tu. Tak tahu nak kongsi macam mana. Hebatkan Allah.

Sebelum-sebelum ni saya ada tercari-cari dalil pasal setiap kejadian pasti ada hikmah. Tapi tak terjumpa. Tapi Allah ganti apa yang saya cari selama ni dengan ayat tu. Ayat tu buat saya terfikir, setiap kejadian ada hikmahkan? Pastukan, ayat tu kata bersama dengan kebaikkan tu ada rahmat. Jadinya, apa yang saya dapat setiap kejadian tu ada hikmah dan hikmah tu adalah datang dari rahmat Allah. Maha Suci Allah.

Comelkan. Sweet sangat dengan peringatan yang Allah bagi pada kita. Kalaulah semua orang faham sebagaimana saya faham, bestnya hidup ni. Kasih sayang Allah ada di mana-mana. Tak kira apa yang berlaku tu dalam keadaan musibah ataupun nikmat ada rahmat Allah. Allah Maha Hebat. Hebat sangat. Tak ternilai. Dan semestinya yang pasal kebaikkan tadi tu, ada kaitan juga dengan kasih sayang Allah. 

Buatlah baik, cintailah kebaikkan. Allah. JAdikanlah aku dan seluruh orang Islam tergolong dalam kebaikkan dan sentiasa dengan kebaikkan. Dari kebaikkanlah datangnya ketenangan. Allahurabbi. Segala kejahatan akan terbatal tatkala kebaikkan itu ada. Nah, cantikkan kebaikkan. 
BAik Itu CAntik.
~ Cintailah kebaikkan.

~ Cintailah Ilahi. 

1 comments:

SuFi Haraki said...

sy pn suka kebaikan!sy mau jadi baik jugak..jom kita kepung dunia dgn kebaikn: Dia Seksi Orang Lain Yang Seksa

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak