Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Thursday, April 25, 2013
Bismillahirahmanirahim..

Terhasil dari post sahabat BN.. 

Algebra Al-Khawarizmi, sori..kcheah semakkan post Hafiz.. Lastlah deh..xser doh komen sini.. hihi. Bagus usaha Hafiz. Teruskan mencari, ni pendapat kcheah sendiri + dgn maklumat yg dpt dr kecik..

Tolak BN sbb :
1. BN x care pun pasal Islam, kalau dia care.. peluang 55 tahun dulu lagi BN dah laksanakan hukum Islam. Kalau dia care, dah lama Islam menjulang. Kalau memerintah cara Islam, cnfrm xde maksiat, xde sgt orang2 jahat, negara pun rasa selamat sentiasa. Minta kaji bagaimana cara Islam memerintah. Piagam Madinah. Untuk pengetahuan Hafiz, di Kelantan.. segala peruntukan kerajaan yg sepatutnya diberi kpd setiap negeri di bawah kerajaan pusat, di sekat. Kat Kelantan, semua perbelanjaan guna duit sendiri. Kalau dalam hal pelaksanaan Islam di Kelantan pun sama, kerajaan pusat bertindak mengawal gerak geri Kelantan. Lebih kurang mcm anak tiri la. Hal royalti pun sama. Kalau x percaya minta rujuk kerajaan kelantan sendiri. Tanya direct pd Tok Guru pun xpe.

2. Kalau betul2 ikut demokrasi, tv1,2,3, bh, utsn, dll tu tidak akan promote BN je. Telus. Sepatutnya, mana2 negara demokrasi.. medialah akan  mainkan peranan sewajarnya dengan memberi ruang dan peluang kepada mana2 pihak yang ingin bersuara. Bukan hnya beri peluang pd sebelah pihak je. Diorg pilih kasih, siap buat cerita tak betul. Lain maksud yg di cakap, lain tafsir yg disampaikan. Kalau Hafiz percaya bulat2 pada media prokerajaan.. Yg tu kcheah jamin, Hafiz salah dalam hal ini. Minta Hafiz cari maklumat dari pelbagai sumber. Tu belum masuk bab kemasukan hiburan melampau dalam tv. Kalau Hafiz perasan, kat tv sekarang makin teruk.. Adegan dalam bilik disiarkan jelas2, dalam drama pun sama, dalam movie pun sama, dalam berita pun skrg, bukan main lagii.. Kalau ikut Islam betul2, mmg Islam larang la kan.. Kalau betul kerajaan sekarang, sayangkan ummat Nabi Muhammad.. diorang tidak akan benarkan walaupun sesaat perkara2 sebegitu ditayangkan. Diorang ada kuasa untuk menyekat kemasukan hiburan melampau dlm negara. Bukan memanjakan anak bangsa dengn hiburan seperti sekarang. Ini sebenarnya menjahanamkan bangsa sendiri. Rasanya depan mata sendiri kita boleh melihat, remaja tidak dapat bezakan antara adab, larangan dlm beragama, dan adat sopan bangsa melayu. Jgn salahkan individu terbabit. Kalau tiada larangan drpd yg berkuasa, siapa lg? Nak harapkan mak ayah? x cukup.. Pemimpin yg akan dipertanggungjawabkan kt akhirat kelak. 

3. Hafiz kena fahami dan pelajari makna sekular. Kalau Hafiz betul2 faham erti sekular, Hafiz tidak akan berada dlm situasi ini. Kebanyakkan rakyat dah faham maksud sekular sekarang ni. Faham dan tahu dr sejarah pemerintahan Islam di Madinah, kemudian berpindah di Andalus, apa yg berlaku zaman kegelapan eropah, tahu asal usul sekular, kemudian kenapa berlakunya kajatuhan Khilafah Uthmaniayah. Semua ni Hafiz wajib hadam.

4. Hafiz dilihat terlalu takut akan kejatuhan bangsa. Sedangkan bangsa melayu mmg tgh down sekarang ni. Tiada adab, tiada akhlak, x kira la dia bn ke pr. Semuanya hasil pemerintahan 55 tahun dhulu. yg baru sedar tu xpe lah. yg xsedar2? sape yg nak sedarkan? Apa guna ada penguasa andai akhlak rakyat tidak didik dengn betul. Jauh dr agama. Hafiz takut kerajaan tidak akan bg rezeki pada Hafiz. Sedangkan itu mmg tangungjawab kerajaan membahagi hasil mahsul negera kepada rakyat, bukan kepada golongan atasan shj. Kalau ikutkan kekayaan Malaysia, bukan rm500 je yg diberi pd rakyat tapi beribu. Kemudahan yg banyak dan sebgainya. Nampak macam menbangunkan? Kalau betul2 jujur dalam berkuasa, dah lama kita jadi rakyat yg bertamadun. Tahukan makna tamadun? Hafiz nampaknya, terlalu sayangkan negara drpd tergadai oleh cina sbb Hafiz telah dimomokkan oleh kerajaan bhw cina akan naik. Padahal Hafiz tahu majoriti di Malaysia adalah Melayu dan Islam. Dan kuasa terletak ditangan rakyat. Nk takut lg Melayu tergadai?  kenapa tidak takut Islam tercemar? hina mulia org Islam adalah pada Islam, bukan pada bangsanya.

5. Dalam hal kerjasama dgn dap. kita tahu dap orang cina. dan kita tak tahu adakah mereka ada udang disebalik mee? tetapi pernah ke Hafiz terfikir, apa yg mereka boleh buat kalau sekelilingnya org Melayu dan Islam. Mereka minoriti. Apa2 perkara yg mrk nak laksanakan, mrk harus minta izin pd majoriti. Adakah Hafiz rasa, yg minoriti akan menindas yg majoriti? x mustahilkan? Tetapi satu perkara yg Hafiz perlu tahu, kerjasama dalam pakatan. Kerjasama bertulis. Bukan janji kosong. Mana2 pihak yang melanggar kerjasama bertulis tadi, mrk akan di kenakan tindakan. Tahukan apa yg akan berlaku kepada yang melanggar janji? Nahas!!

6. Modal bn sekrang ni, banyak bermain sentimen keagamaan. Isu kalimah Allah, jelas umum tahu yg membenarkan kalimat Allah dalam bible adalah dato' seri sendiri. Kerjaaan pusat sendiri. Kenapa menunding jari pada pas? Isu Non-muslim masuk masjid. Kalau betul2 belajar dan faham ilmu feqah. tidak mungkin persoalan ini timbul. Dan isu lain2. Sebelum dalam pakatan, org cina ternyata tidak tahu menahu apa yg dia cakap mengenai Islam. Mengenai hudud. Tetapi sekarang, orang cina lebih tahu hudud berbanding melayu. Kerana apa? Kerana peluang bersoal jawab, penerangan yg diberikan mengenai Islam ada dalam PAS. Ada dalam pakatan. Kalau dalam umno, kita sedia maklum..hingga sekarang mca, cua soi lek.. terang2 hina hudud. Hina Islam. Kerana apa? kerana dalam bn tidak ada penerangan mengenai Islam.

7. Kcheah yakin dgn PAS sebab apa tau? Sebab dasar PAS selari dengan Al-Quran dan As-Sunnah. Kalau PAS x laksanakan dasar ini, kcheah tidak akan berada dalam PAS. Tok guru Nik Aziz sendiri cakap, "kalau umno laksanakan dasar Al-Quran dan As-Sunah, kita tidak akan lawan umno, malah haram bg kita lawan umno". Kalau ikut sejarah, PAs pernah berada dalam umno dgn tujuan nak laksanakan dan nk bawa Islam. tapi apa yg berlaku, PAS ditendang keluar dr BN. itu salah satu sbb PAS tidak bersama dengan bn. Kalau sekarang pun, PAS ajak laksanakan dasar Islam. tapi umno/bn tetap menolak. Malah memperlekehkan hukum Islam. mcm mana PAS dan bn nak bersatu? ingat deh. HAQ dan BATIL, tidak akan bersatu selama2nya. dan apa yg menyakinkan kcheah mengenai pr ni, adalah juga ianya merupakan hasil syura (musyawarah) antara ulama' ulama'. Ulama' kot, kalau kita yg xde ilmu ni menolak keputusan ulama', sape lagi kita nk ikut? Diorg belajar bukan sethun, dua.. bukan satu, dua cabang ilmu je. Fiqh, tauhid, hadis, tafsir al-Quran, Bhs Arab, ilmu dunia, ilmu akhirat semua dalam kepala. kita yg belajar sikit ni, xyakin dgn ulama'? lebih yakin dgn sistem taghut?

8. setakat ni lah diskusi kita utk post ini. kalau org lain nak sambung, sambung lah. tapi Hafiz kena ingat, perkara yg kita nampak, x semestinya betul. perkara yg kita x nampak x semestinya salah. carilah kebenaran walaupun pahit, tahu apa itu batil supaya kita tidak digunakan sewenang2nya. perjuangan itu pahit, sbb syurga itu manis. yg benar akn naik, yg batil akan lenyap. jangan lupa mohon petunjuk Allah, kerana itu yang paling terbaik. Allah bersama dengan org yg sabar dan org yg mencari kebaikan.. peace yo. ^^,

..hasil dari sini..

JUjurlah dalam mencari kebenaran. :)

12.35 pm
15 Jamadil Akhir 1434H
26 April 2013
Ayer Keroh.

4 comments:

bdk guo muse said...

nmbor 2 tu hok bolok skali..nmbr 1 xyah oyak ah

Cheah Cintailah Ilahi said...

kalu x oyak gak, buke nyo tahu set2 biru nih... huhu

budok guo muse said...

sy punya maksud xyoh oyak tu lain..dh sbb tulis..dio punya nada tu x jd..haha

Cheah Cintailah Ilahi said...

akak pehe jah..
sajo oyak gitu, takut ore lain x pehe..
heheh ^_^v

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak