Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Thursday, June 16, 2011
Bismillahirrahmanirrahim..
Kecewa sangat! Ayat ganaz skit, kecewa giler! Ayat sopan skit, Allahuakbar, kecewanya. Sesiapa yang pernah rasa kecewa baru leh cakap macam mana rupa kecewa. Kecewa dengan cinta, putus di tengah jalan. Apa yang dibuat, semua rasa tak kena. Sakit dalaman, hanya Allah yang tahu. Orang lain tak nampak. Hanya diri yang merasa. Kecewa bila apa yang kita mahu, tak dapat.Tuttt!!

Kecewa lagi bila, orang perkatakan tentang yang tidak benar mengenai kita. Lebih sakit bila apa yang mereka perkatakan disusuli dengan kata-kata nista. Sakit orang yang merasa tidak sama bagi sakit orang yang membaca ataupun orang yang mendengar. Sakit sangat. Dan, bila kita merasai sendiri kekecewaan itu. Nah, rasakan sendiri apa yang sahabat lain rasa bila mereka kecewa.

Dan semalam, saya merasainya. Kecewa bila test JPJ kandas. Bukit dan jalan raya. Bila test bukit dan kereta mengundur ke belakang. Hilang segala perasaan. Kecewa berjaya berada di tangga teratas. Nak menangis, air mata kering. Hanya mampu tersenyum untuk menghilangkan segala gundah. Ya, senyum adalah penawar yang paling mujarab. Walaupun dalam hati, hanya Allah yang tahu.

Di jalan raya, fokus hilang entah ke mana. Segala yang dipelajari, gagal menghadirkan diri dalam kepala. Semua itu menyebabkan saya kandas lagi! Tahniah! Yang ajaibnya, kecewanya hilang. Seyum, senyum, senyum. Mungkin ini dinamakan 'alah bisa tegal biasa'. Pertama kali kandas, yang kedua dah tak rasa apa. Inilah penangan kecewa itu. 

 Hikmahnya, monolog yang panjang berlangsung. 
"Owh, inilah yang dikatakan kecewa. Beginilah rasa kecewa. Kekecewaan saya terlalu sedikit jika dibandingkan dengan sahabat-sahabat. Sahabat dihina dan dicaci. Sahabat, ada yang hatinya terputus. Dll."
"Oh Allah, terima kasih kerana memberikan rasa kecewa."

Pengajarannya, kita tak perlu melayan rasa kecewa kerana Allah tahu yang terbaik untuk kita. Kecewa adalah satu ujian untuk hambaNya supaya lebih kuat dan teguh. Kecewalah yang menjadikan kita kebal dengan ujian. Tetapi untuk jadi kuat dan kebal ini bukanlah sesuatu yang mudah. Yang paling penting dan memudahkan kita jadi kebal adalah redha. Redha dengan segala ketentuanNya. 

Nak rasa redha macam mana? Redha nilah menjadikan kita positif. Apabila kita positif, maknanya kita redha. Apabila kita redha, maknanya kita positif. Orang positif tak pernah mengeluh. Orang positif tak takut dengan gagal. Orang positif, apabila tidak menyukai sesuatu mereka diam. Diam mereka bukan diam membenci. Tetapi diam mereka, mencari di mana hikmah Allah. Untuk menjadikan dia redha dengan ujian. Dan semestinya menjadikan dia POSITIF.  


 Firman Allah SWT: 
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman."
[Al-Imran : 139]

....
~ Cari hikmah.
~ Redha dengan ujian.
~ BE POSITIVE!! ^_^v
                                                                                        Khamis 16/6/2011 6:49 P.M.

0 comments:

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak