Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Sunday, June 12, 2011
Bismilallahirrahamnirrahim..

Kali ni, nak cuba cerita yang pendek-pendek jer. Nak bercerita tentang dia. Dia yang sangat cuba menjadi orang baik. Tetapi, macam biasa. Untuk jadi orang baik bukanlah sesuatu yang senang bagi sesiapa jer. Hatta orang yang banyak ilmu sekalipun. Dan, dia ini adalah salah seorang yang cuba menjadi baik. 


Halangan yang dihadapi seperti orang dewasa biasa. Mujahadah yang tinggi sangat diperlukan olehnya. Adilnya Allah, memberi sesuatu ujian berbentuk sesuatu yang memerlukan mujahadah yang tinggi mengikut kemampuan hambaNya. Ternyata menjadi pilihan kepada hambaNya, samada mahu menghadapi atau mengabaikan kemampuan tersebut. 

Yakni, bilamana seseorang itu menghargai kemampuannya bermujahadah. Maka, segala macam perkara yang dihadapinya ditempuhi dengan bersungguh-sungguh. Manakala, bilamana seseorang itu tidak menghargai kemampuan yang telah diberi oleh Allah itu. Maka, segala macam rasa malas, lemah, lemau, lalai, leka, ralit, akan hadir dalam dirinya. Sangat-sangat menzalimi diri dan tidak bersyukur dengan pemberian Allah. 

Segalanya dikatakan tidak mampu. Hanya tahu mengeluh, tanpa membuat sesuatu tindakan. Hatta, sekadar ingin minum air atau makan nasi masih mengharapkan orang untuk menyuapnya. Dan, si dia itu tidak mahu kelemahan itu berlaku. Sedaya upaya, dia cuba berusaha bermujahadah. 

Kerana dia tahu, Allah tidak akan menyukai orang-orang yang tidak bersyukur. Kerana dia tahu, Allah pasti murka kepadanya jika dia berbuat demikian. Kerana dia tahu, jalan ke syurga mahupun ke neraka. Maka, dia pilih berusaha bermujahadah walaupun hakikatnya jalan mujahadah itu perit. 

~ Semata-mata mahu mendapatkan keredhaan Allah.
~ Allah pasti menolong dia.
~ Ya Allah, bantulah dia dan kami semua.

Chaiyyok adikku!!

3 comments:

qudwa said...

info yg mnarik la...XD

Cheah Cintailah Ilahi said...

syukran.. jemput dtg lagi.. =)

permata said...

terbaik;-)

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak