Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Friday, August 24, 2012
Bismillahirrahmanirrahim..

Memulakan langkah pertama selepas Ramadhan 1433H di bumi Parameswara yang menerima Islam dari salahsilah Baginda s.a.w, Sheikh Abdul Aziz. (Sumber : Ustaz Zul, BQ). Membawa seribu cita menjadi yang dirahmati-Nya. Meninggalkan duka lara tanpa ingin menoleh lagi. Menjanjikan untuk diri bayangan syurga yang abadi.

Salahkah kita ingin berjanji dengan diri? Salah! Sekiranya janji itu tidak kita tepati. Dan tidak salah, jika kita berusaha menepatinya nanti. Sekiranya janji itu tidak menjadi, tetap tidak salah selagi kita masih berusaha menepatinya.  Andai kita mati dalam berusaha, tetap menjadi catatan sang Raqib. Jikalau tidak berusaha, tetap akan menjadi catatan sang Atid. 2 malaikat Allah yang ditugaskan mencatat segala amalan anak Adam A.S. 

Allahurabbi..

Bayang-bayang dosa lama terkenang kembali. Tetapi pernah terdengar bicara dari sang Ustaz, Nabi S.A.W tidak menyukai ummatnya mengimbau dosa lama. Lantas, cubalah pujuk dirimu mencari sinar baru seperti yang kita doakan semasa bulan Ramadhan yang lalu. Yakinlah Allah memakbulkan doamu, cuma hanya tinggal kita melaksanakan doa yang akan termakbul.

Ramadhan yang lalu, kau dan aku berdoa. Benar? Ya, benar. Apa yang didoakan adalah semoga Ramadhan kali ini mensucikan kita dari dosa-dosa lalu. Benar? Ya, benar. Adakah doamu dan doaku telah termakbul? Doaku dan doamu akan termakbul atas usaha aku dan kamu. Maksudnya ia belum termakbul? Ya, benar. 

Bagaimana ingin Allah kabulkan segala doa itu? Dengan hanya usaha kita. Ya, dengan usaha kita. Berusaha menepati janji untuk mendapatkan syurga yang abadi adalah salah satu penyebab doa kita dikabulkan Allah S.W.T. Itulah janji Allah, sesiapa yang berdoa, akan dikabulkan-Nya. Dengan sebab kita berusaha agar doa itu dikabulkan.

Benar lagi janji Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 286. Allah akan memberi apa yang kita usahakan. Tinggal lagi kini, hanya perlu berusaha. Ayuh, berusaha sahabat. Moga doa semasa Ramadhan lalu dimakbulkan. Dan keberkatan Ramadhan lalu sama-sama menjadi milik kita.

Allah, kami rindu untuk bertemu dengan-MU. 


~ Cintailah Allah.
~ Makbulkanlah doa kami Ya ALLAH.

6 Syawal 1433H
24 Aug 2012
8:15 p.m

0 comments:

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak