Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Wednesday, April 27, 2011
BIsmillahirrahmanirrahim,


Hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan barganti bulan, kini tiba la musim perayaan yang sering ditunggu-tunggu oleh semua manusia yang bergelar pelajar IPT. Musim perayaanan meRAIkan ilmu pengetahuan yang telah dipelajari sepanjang 1 semester. Dan, aku tergolong dalam kalangan mereka-mereka itu. Walaupun ada yang dah bermula minggu lepas dan kelmarin, serta hari ini. Aku kira masih sempat untuk aku mengucapkan 'SaLAm ImtihaN' buat mereka. Semoga berjaya. Selamat di dunia dan akhirat.


Exam dunia,




FOrmUla + NoTA + peniNG + HAfaL + IngAt + DefiNitioN + Pen +  kaLAm + PemadaM + PEmBaris + caLculaTor + sLip KEhadirAn +  kaD MAtRik + prOjecT MAnaGemenT + HeAt TrAnsfEr + HE + CCT + !@#$^%&^U&())^$#$#!@#$# = gaGAl / LUlus / CEmerLAng + JaYYid JiddaN = BErjaYA. Yeay. Sem depan plok.

ExaM Akhirat


Cuba kamu bayangkan......

Tok! Tok! Tok!
Assalamualaikum..
Nak Jumpa Dengan Cik Ah (bukan nama sengoti) Boleh?
Boleh-boleh, 
Cik Ah Oo Cik Ah,
Yer Mak,
Ni ada tetamu nie..
Sape Mak?
Ntah, mak pun x pasti, pelik betul dia ni.
OK2..i'm coming!
Yer Encik, ada apa yer?
Awak Cik Ah kan?
Aah, yer saya.
Awak dah ready?
Ready p mana?
P menghadap Allah.
.....

Tetiba, malaikat maut datang nak ambil nyawa kita. Masa tu, bekal kita sangat sedikit. Adakah kita nak cakap pada malaikat maut tu macam ni,

"Tapi, saya tak ready apa-apa lagi ni. Nanti saya bangun qiam malam ni. Pak cik tunggu yer."

Mustahil. 

Allah dah maklum awal-awal dah dalam surah al-A'raf ayat 34,
Mafhumnya : "Dan setiap umat mempunyai ajal(batas waktu). Apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaat pun."

Dan Malaikat Akan Jawab. 
"Sori sikit yer Cik Ah. Saya menjalankan tugas jer."

Ataupun yang  PASTInya.
Dia tak cakap apa-apa dah.
Terus sentap.
Dish!!!!!

Masa tu, dia cakap.
"Banyak cantik muka engkau.Waktu hidup kau tak nak wat. Ambik kau. Degil sangat. Tak nak dengar Allah cakap."

~MATI~

Mati tanpa bekal yang banyak. Pastu bukuih2, kapan2. P hantaq masuk kubuq. Bila jer dah kena timbuih dengan tanah, gelap jer, sunyi sepi, Zassss. Pakcik Mungkar dan Pakcik Nakir datang. Woi Cik Ah, (tak da dah salam-salam nih dengan orang macam nih). Sape nama Tuhan kamu? Cik Ah nak jawab. Tapi sebab gerun tengok muka pak cik- pakcik tu, terus tak tau nak kata apo. Apa lagi, Zupp!!! Kena cemeti Zoro (bahkan lebih dasyat lagi) tenggelamlah Cik Ah dalam tanah sedalam-dalamnya, pahtuih kena cungkil lak oleh pakcik-pakcik tadi. Pahtuih, mereka tanyo lagi. Woi Cik Ah, Sape nabi kamu? Macam tadi jugak, kena pukuq dan cungkil. Berlangsung la kejadian tu sampai hari kiamat. Tu baru kena seksa tanya pasai nama Allah pun dah fail.

 Belum lagi tanya pasai benda lain. Kat dunia kau solat tak? Kat dunia engkau wat baik ke tak? Kat dunia berapa kali engkau ingat Allah? Kat dunia, kau couple kan? Kat dunia, kau main fesbuk hingga lupa solatkan? Kat dunia, kau wat maksiatkan? Kat dunia kau solat, tapi kau lalaikan? Kat dunia, kau sedekah tapi kau ungkitkan? Kat dunia, kau suka dengar lagu-lagu laghakan? Kat dunia, kau tak sopankan? Kat dunia, kau sombongkan? Kat dunia kau sakitkan hati kawankan? Kat dunia, kau menyusahkan kawan-kawan kau kan? Kat dunia, kau egokan? Kat dunia, kau rasa diri kau hebatkan? Kat dunia, kau susah nak mengaku salahkan? Kat dunia, kau suka marah kawan-kawan kau kan? Kat dunia, kau kecikkan hati mak kau kan? 

Kat dunia, kau tak laksanakan tugas dengan baikkan? Kat dunia, kau selalu ponteng tugas kau sebagai khalifahkan? Kat dunia, kau tak cegah kawan kau buat mungkarkan? Kat dunia, kau sokong kawan kau buat maksiatkan? Kat dunia, kau merokokkan? Kat dunia, kau tak jaga hatikan? Kat dunia, kau lengah-lengah buat baikkan? Kat dunia, kau malas wat ibadatkan? Kat dunia kau wat ibadah sambil lewakan? Kat dunia, kau solat tapi solat kau tetap tak mencegah kau wat mungkarkan? Kat dunia kau tutup aurat tak sempurnakan? Kat dunia, kau buat orang lelaki tergodakan? Kat dunia, kau buat itu2kan. Kat dunia, kau buat ini2kan? Dan setiap saat, apa-apa perkara yang kita buat masa di dunia, akan ditanya apa faedahnya. Adakah apa-apa yang dilakukan itu, kembali kepada Allah? 

Jawab Cik Ah, jawab!! Kau terketar-ketarkan? Setiap kali kau jawab YA, atas soalan-soalan tadi. Setiap kali itu juga, cemeti-cemti hinggap, ular, kala, pacat, kumbang, dan pelbagai jenis binatang akan tolong kau. Tolong gigit kau. Bila kau dah sakit. Kau meraung. Kau kena ingat, masa tu walaupun kau sakit tahap gaban sekalipun, kau tak kan mati untuk kali kedua. Kau akan berterusan disiksa hingga ke hari kiamat. Tahniah. Kau berjaya jawab exam dari Mungkar dan Nakir dengan jawapan meraung-raung. Tolong, Mak! Tolong Bapak! Tolong Abang! Tolong Kakak! Tolong Adik! Kakak sakit ni Mak. Kakak sakit. Sakit sangat. MAkkkkkkkkk. Tapi, mak tak datang-datang. 

Kau panggil lak, kawan-kawan kau. Peahhh! Jijahhh! adik Jouleeee! adik Ekiinnn!! Adik Janaaaa!!! Kak Cheahhhh! Kak sehaaa!!! Saidahhh!!! Syafiqahhhh!!! Sufiii!!! Radinnnn!!! Kak Wanaaa!!! Kak Imannnn!!! Adik Azierahhh!!! Adik Aneppp!!! Adik Husairiii!!! Adik Najibahhh!!! Adik husainiii!!! Aweennn!!! Adik Firdausss!!! Adik Wann!!! Adik Masss!! Semua orang yang kau kenal, kau panggil. Tapi, mereka semua tak datang. Mereka bergembira di atas bumi. Tanpa mendengarkan panggilan kau. Kau terus di siksa dan di siksa. Terimalah exam akhirat ini dengan terbaik.Terbaik kerana, itulah balasan untuk amalan-amalan yang kau buat masa di dunia. Sakittttttttttttttt!! Sakittttttttttt!!! Sakittttttttttt!!! 

Di kubur sebelah, sambil-sambil kena siksa. Kau nampak, kubur sebelah sangat-sangat bercahaya. Tak macam kubur kau. Kubur sebelah, ramai je kawan-kawan yang menemani orang dalam kubur sebelah. Mereka bukan siapa-siapa. Mereka bukan family orang kubur sebelah. Mereka bukan kawan-kawan orang kubur sebelah. Tapi, mereka adalah amalan-amalan yang orang kubur sebelah buat masa kat dunia. Amalan-amalan yang kau tak buat. Yassin jadi kawan beliau. Al-Quran pun jadi kawan beliau. Tahjud, hajat, dhuha, taubat semua jadi kawan orang kubur sebelah. Puasa pun ada. Solat-solat wajib yang sempurna. Solat-solat sunat rawatib yang banyak. Semua jadi kawan orang kubur sebelah. Mereka sangat gembira. Menikmati hidangan yang pelbagai. Menikmati keindahan yang terbaik. 

Tapi kau, terus ditemani ular, kala, cacing, lintah, dan pelbagai binatang-binatang yang berkuku dan bergigi tajam. Meraung. Menjerit. Menangis. Sakiiiittttttttttt Makkkkkkkkkk. Sakittttttttttttt. Aku menyesal ya Allah. Aku menyesal ya Allah. Aku menyesal ya Allah. Aku bertaubat kepadaMu ya Allah. Kembalikan aku ke dunia ya Allah. Aku janji, aku akan wat amal banyak-banyak. Aku akan mencintaiMu lebih dari yang lain. Aku janji ya Allah. Aku janji. Tapi semua itu, dah tak boleh dah. Kau akan berterusan disiksa. Dunia bukan tempat kau lagi. 

Firman Allah;


Maksudnya:
[ Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin" ].

Wallahua'lam. 

~ Pesanan buat diriku yang sering terleka.
~ Ya Allah, ampunkanlah aku.
~ Maafkan aku, ma, abah, abang-abang, adik-adik, kakak-kakak, kawan-kawan, yang mengenali aku dan tidak mengenali aku. 
~Maafkan aku.

2 comments:

saie said...

che ah panggil saidah?
aloh, tokleh nok tulung sungguh. tolong doa jah.
nice reminder sis.^^

Cheah Cintailah Ilahi said...

eh2, jangan silap pehe..
tu cik Ah, not cheah..hihi..
tapi, kalo cheah pom...(nauzubillah)
harap2 dapat jadi mcm org kubur sebelah kan.. T_T
tQ my sis.. =)

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak