Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Sunday, September 30, 2012

Bismillahirrahmanirrahim..

Rindu masa lalu. Apo boleh buek, den ni manusio jo. Rindu tu datang, den tak leh tahan. Lalu den nuleh kat sini ai. Tadi haa, den tertengok gambar cucu2 cucu tok guru. Alahai. Sume dah besau. Dah tak cam. Cume ingat sorang je nama. Anak ustaz Nik Adli. Nik Aziz namanya. Yang lain den lupo namo. Muka cam skit2 jo. Yang kecik comel, dah jadi kanak-kanak besau. Tu yang den tak cam tu. Padahal selalu jo den usik-usik diorg. Maklumlah. Rumah asrama kat tepi rumah Tok Guru jo. Hoho. Rindu aih.


Rumah warna hijau. 2 langkah jo, masuk laman rumah Tok Guru. Agak-agak, Tok Guru ingat kat den lagi tak ah? Bilo Tok guru lalu tepi rumah kami nak p 'bedil' tupai, den minta nak lada sikit Tok Guru. Katanya, ambik lah. (Berbunga rasa di hati bila dapat cakap dengan Tok Guru). Maklum la, Cik Yah (isteri Tok Guru) suka menanam. Lada beliau tanam, bunga beliau tanam. Sekeliling rumah mereka penuh bunga. Macam-macam bunga ada. Aih, rindu2. Lada kami makan dengan kicap. Huhu. Kegemaran Cikgu Ayu. Cikgu math kami yang dok serumah, tapi lain bilik. Allah, comelnya kenangan lalu. 

Yang den ingat lagi, setiap hari khamis kami terpaksa pergi dengar kuliah maghrib Tok Guru. Semua budak-budak asrama kena turun. Huhu. Dengan keterpaksaan tu la, den jadi manusia hari ini. Terima kasih Allah kerana bagi peluang kat den sekolah kat sana. Maka dengarlah kami kuliah Tok Guru, yang kadang-kadang time iman tak kuat den tersenggut-senggut juga. Pah tu borak-borak dengan Ina, Ain, dan lain-lain. Hoho. Dulu-dulu tak reti nak hargai ilmu lagi. ;p

Yang paling tak leh tahan masa den sofful thani i'dadie. Si syira, dapat kamera. Amboih, kami pun apa lagi rajin la tangkap gambo2. Termasuklah gambo Tok Guru. Dulu kecik-kecik, belajar subjek akhlak tak abih lagi. Bila nampak Tok Guru keluar dari masjid, cepat-cepat p dekat dengan Tok guru minta nak tangkap gambo. Tok guru pun dengan baik hatinya, comel je berdiri untuk den tangkap gambar beliau. Huhu. Seronoknya bukan main. Lepas dapat tangkap gambar Tok Guru, siap melompat-lompat lagi haa. Yea, dapat tangkap gambar Tok Guru!! Tak ingat, den sempat cakap terima kasih atau tak pada Tok Guru. Bila ingat semula, mak aih. Malunya. Tapi, pujuk diri. Tak pa, dulu kecik lagi. Hihi.

Allahurrabbi. Semua tu cuma tinggal kenangan. Den rindu pun, den boleh buat apo. Den dulu tak pandai fikir lagi. Den dok kat sekolah tu 3 tahun jo. Bilo form 4, den pindah sekolah lain. Den sedih. Den tak dapat hayati lagi ilmu Tok Guru. Masa tu, den tak rasa lagi kepentingan ilmu Tok Guru. Ilmu yang tak dapat dicari melainkan hanya di Pulau Melaka. Den harap, suatu hari nanti den berpeluang lagi pergi ceramah Tok Guru macam dulu-dulu. Allah.

Buat sahabat di luar sana, den cerito ni bukan den nak bangga den pernah jumpa Tok Guru. Cume den nak ingatkan ekau, kalau ada peluang untuk cari ilmu kuliah mana-mana Tok Guru, ekau poie lah. Lain tau rasa, bila dengar ceramah Tok Guru dan ceramah ustaz lain. Lain sangat. Den cume nak minto, ekau hargailah tok guru ekau. Kerana keberkatan dari tok guru tu bilo sampai kat kita, insyaAllah kita jadi orang baik hasil ilmu Tok Guru tu. InsyaAllah.

Dulu-dulu kecik, sekarang dah besau.


Terima kasih Allah kerana bagi den peluang sekolah kat tepi rumah Tok Guru.

Cintailah guru kita.
Cintailah Allah.

~ Maaf la, guna bahasa negori tapi tak menjadi. =)

14 Dzul Qaedah 1433H.
30 Sept 2012.
10.12 p.m.


2 comments:

saya said...

salam ziarah... suko dengar cerita demo..

Cheah Cintailah Ilahi said...

to saya :
syukran, cerito dari hati

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak