Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Monday, January 28, 2013
Bismillahirrahmanirrahim...

Di suatu petang yang hening di tepi pantai yang damai. Dua orang sahabat baik berjalan-jalan di persisiran. Setelah itu, mereka duduk di tunggul kelapa tua. Raut wajah Minah, menggusarkan fikiran Ayu. Renungan Minah ke laut seolah-olah ingin membelah laut biru itu. Teringat perdebatannya dengan Minah semalam. Minah bermati-matian mempertahankan hujjahnya. Bagi Ayu, Minah sangat tulus orangnya. Ayu kenal Minah sejak mereka masih kecil. Untuk memecahkan hening petang, Ayu cuba untuk mengembalikan Minah ke alam realiti.

"Mung dak mboh dakwoh orang, Minoh?", tanya Ayu perlahan.

"Malah ah, malang ambe kabo doh kang, kat mung. Ambe dok tahu nok kabo bende. Ambe ni dok reti mane. Ngaji pung dok abih lagi. Ambe bukang orang baik ngat pung. Kalu ambe dakwah orang, kekgi orang tu plok sesat. Ambe dak mboh care. Biar la ambe gini. Ambe belaja sorang-sorang cukup r." kabo Minah kat Ayu.

"Mane boleh gitu Minoh, Nabi pesang doh kang suruh dakwoh. Mung kabo je kat orang mende2 hok mung tahu. Tak kang la selame mung hidup 20 tahun ni, mu dok tahun mende.", kabo Ayu.

"Mung nok suruh aku kabo mende, masalahnya aku dop tahu menda", tungkas Minah.

"Ok2, gini. Mung tahu mende pasal kebersihang hok Nabi kabo?", tanya Ayu.

"Bersih? Yang aku tahu, Nabi kabo pasal bersih dengang imang tu la", jawab Ayu.

"Cube mung kabo kat aku semule", pancing Minah.

 "Wat mende kabo kat mung, mung tahu doh kang. Gile mung nih" marah Minah.

"Cube ar dulu..", pujuk Ayu.

"Eh, malah aku layang mung. Gile. Tapi sebab mung kawang aku, aku cube gok ar." jawab Minah malas melayan Ayu.

"Ayu, kebersihang sebahagian daripada imang", sambung Minah lagi sambil buat muka seposeng.

"Haa....kang mung doh dakwoh tu." ujar Ayu.

"Dakwoh mende mung ni. Aku kabo, hok mung suruh kabo jer." tentang Minoh.

"Minoh, mung tahu dok. Mende2 hok mung kabo tu la sebenarnya dakwoh. Mung tahu kang, dakwoh tu maksudnya seru, ajok, atau kabo ke orang. Tadi mung kabo kat aku pasal kebersihang. Itulah namanye dakwoh. Mung kabo mende hok mung tahu. Kire dakwoh ar tu. Mung tak yah kire ar mung jahat ke baik ke, yang peting mung kabo. Kalu kire se se dose mung gok, sapa bile2 pung kite dok dakwoh mende2." terang Ayu dengan panjang lebar sambil senyum.

Minah merenung laut di hadapannya dengan renungan yang dalam. Sedalam Laut China Selatan. Apa yang disampaikan oleh Ayu, bermain-main di kepalanya saat itu. Sungguh mudah untuk berdakwah. Aku hanya perlu sampaikan apa yang aku tahu, monolog Minah. 


Nabi S.a.w bersabda,
"Ballighu anni walau ayah"

Yang bermaksud, 
"Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat"

mencari damai

Bukan senang untuk mencari alasan untuk berdakwah.
Kerana dakwah itu mudah.

Cintailah Allah.

11.39 a.m
17 rabiul awaal 1434H
29 Jan 2013
Ayer Keroh.



4 comments:

siti fatimah nur arzmi said...

kak cheah..buh la nama wardatul syaquah ke..layyinur harrir ke..hehe

Cheah Cintailah Ilahi said...

hehe... bakponyer.. dok sedak ke nama kcheah? :)

zeyra said...

ajar etek k.cheah wt goni..nk buat jugok ni ^_^

Cheah Cintailah Ilahi said...

zeyra, try wat dulu.. meh kcheah tengok.. waa :p

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak