Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Tuesday, January 22, 2013
Bismillahirrahmanirrahim..

Saya ada hati. Hati ni, saya pinjam je. Saya pinjam untuk buat sokongan dan penguat kepada saya saat saya lemah. Bila ianya adalah pinjaman, saya kena jaga hati yang dipinjam ini betul-betul. Sebab nanti, bila saya nak pulangkan hati ini pada Pemiliknya, saya mestilah pulangkan dalam keadaan yang baik dan bersih. Hati yang saya ada ni sudah hampir memasuki era suku abad ianya bersama saya. (Kalau ikut tahun masihi). Hati ini, firtahnya baik.

Dari saat pertama saya milikinya, saya tak pandai gunakannya. Tapi hati ni sentiasa menentukan baik buruk hidup saya. Ajaibkan? Saya tak gunakan ia, tapi ia berguna pada saya. Hebat hati ni. Yang pasti Pemiliknya juga mesti jauh lagi hebat. Kau tahu teman, masa kecil dulu saya langsung tidak pandai menilai yang baik dan buruk. Berbekalkan sedikit ilmu yang mak ayah saya ajar dan ditambah dengan ilmu yang guru-guru saya ajar, saya tahu apa itu baik dan buruk. Tetapi yang menghalakan saya ke arah kebaikan adalah hati.

Kalau saya tiada hati (tak ikut kata hati), pasti saya tidak akan memilih jalan ini. Jalan yang saya lalui sekarang. Dulu-dulu, saya memang tidak pandai menggunakan hati. Semuanya saya menurut kehendak hati. Tapi kawan, saya pernah menzalimi hati saya. Dulu, saya tidak tahu hati ini hanya pinjaman. Kadang-kadang saya tidak ikut apa yang hati halakan. Saya ikut nafsu. Contoh bab makan. Saya suka makan banyak. 

Kadang-kadang makan sampai 3 kali tambah. Serius. Orang tak percaya saya makan banyak. Sebab saya kecil molek je. Bila saya ikut nafsu, saya akan kenyang. Semua kerja, saya jadi malas nak buat. Malas nak membaca. Malas nak kemas. Malas nak pergi sekolah. Tapi itu semua sebab saya ikut nafsu. Bila dah lama sikit hidup, saya mula dengar cakap hati. Hati kata, tak boleh makan banyak. Nanti malas. 

Ada sesetengah orang, tak dapat apa yang saya dapat. Oleh itu, ramailah kat dunia ni orang yang jenis tak nak solat, tak nak belajar, dan tak nak mengaji. Dia tak nak ikut hati yang baik. Hati ini kalau kita tak jaga dia, ia akan bagi kesan pada diri. Ya lah. Hati yang baik, pastu kita paksa dia ikut nafsu. Lama-lama dia pun jadi keras. Bila jadi keras, susah nak patah balik. Susah nak kenalkan hati pada Peminjamnya. 

Analoginya, kita pinjam barang kawan dalam keadaan baik. Kita pulangkan barang tu dalam keadaan rosak. Agak-agak, si peminjam tu marah tak? Marahkan. Jadinya, jangan sampai hati kita jadi keras. Sebab masa kita dapat dulu, hati kita lembut. Kita kena pulangkan hati kita dalam keadaan lembut juga. 

Mengenai hati saya, sehingga ke hari ini saya masih lagi berusaha jaga hati. Kalau dulu hati keras, sekarang saya cuba lembutkan. Hati saya pernah keras, kejamkan saya. Tidak menjaga pinjaman dengan baik. Tapi Allah baik. Allah bagi peluang kepada saya untuk lembutkan hati. Kalau tidak diizinkan-Nya, saya bukan saya yang hari ini.

Saya nak hati saya lembut. Saya nak pulangkan hati saya kepada Pemiliknya dalam keadaan lembut. Sebagaimana keadaan masa saya dipinjamkan hati ini. Hidup kita dah tak lama. Bila-bila masa kita akan dipanggil bertemu dengan Pemilik hati. Jika masa kita dijemput tu dalam keadaan hati kita keras, kita akan dimarah. Bila pemilik hati kita marah, naya kita. Saya tak nak kena marah.

Saya yakin, Dia tak kan marah kalau kita jaga hati ini dengan betul. Kita usaha jaga pun, Dia kira ok dah. Kena usaha sehingga jadi lembut. Doakan saya agar dapat bertemu dengan pemilik hati ini. Terima kasih wahai Pemilik hati kerana sudi, sedarkan saya untuk jaga pinjaman ini dengan sebaik-baiknya. Andai ada perkara yang mencacatkan hati ini, ampunilah saya. 

Hati kamu pun sama. Hati yang diberi pinjam. Minta tolong jaga hati kamu dengan baik ye. Kita sama-sama jaga hati. Orang yang jaga hatinya, akan dipertemukan nanti walaupun kita tak kenal antara satu sama lain. Tapi, siapa pemilik hati ini? Daripada siapa saya pinjam hati ini? Kamu pinjam dari siapa? Hati ini milik Allah. Dari Allah kita pinjam hati ini.

Hati ini milik-Mu, Ya Allah.
Engkau kurniakan hati, Engkau juga tempat kembalinya hati.
Eratkan hati ini dengan hati orang-orang yang Kau cintai Ya Allah.
Agar aku juga dapat jadi pencinta-Mu, Ya Allah.

Cintailah Allah
Cintailah Pemilik hati.
Pulangkan hati ini sebagaimana ianya dipinjamkan.

..Cinta Hati Saya..

9.58 a.m.
11 Rabiulawwal 1434H
23 Januari 2013
Ayer Keroh

0 comments:

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak