Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Monday, January 28, 2013
Bismillahirahmanirrahim..

'Leya, kenapa panaskan air yang memang dah masak? Membazir tau tak!'

'Som, kenapa tak lipat sejadah tu? Lepas guna, tolong la lipat!'

'Kinah, lepas makan tolong la kemas. Dah besar macam ni pun, tak reti-reti nak kemas?'

'Nikky, macam ni ke budak sekolah? Rumah bersepah. Sakit mata memandang tau tak!'

Senyum. 

Mengenang kembali zaman dulu, kembali buat saya senyum. Kalau tak membebel, tak sah. Itulah saya. Tapi saya membebel hanya dalam hati. Kerana saya tahu, bila saya membebel di mulut pasti mereka akan sakit hati dan telinga. Sebab saya pernah tegur mereka. Semuanya masih tak mengerti. Saya tak pasti apa yang mereka rasakan? 

Apa yang mereka rasa kalau memanaskan air yang dah masak? 

Apa yang mereka rasa kalau tak lipat sejadah selepas guna?

Apa yang mereka rasa, bila tengok rumah bersepah? Pinggan mangkuk bertimbun?

Nasib baik, budak sekolah.

Masa tu, apa yang saya buat? Bersangka baik. Mak diorang tak ajar kot kat umah. Tak pun, sebenarnya mereka bagi peluang kat saya untuk tambah pahala. Berterima kasih la pada mereka. Senyum.

Untungnya bila kita bersangka baik. Hati kita tenang. Kerja kita senang. Masa kita lapang. Hikmah tu. Ni, pengajaran dari budak sekolah, baru nak kenal dunia. Saya yang dah tua ni, hanya mampu senyum dalam kepahitan. 

Generasi sekarang semakin hilang adabnya. Semakin kurang rasa tanggungjawabnya. Semakin tiada kebersihannya. Gara-gara jauh dari sunnah Rasulullah s.a.w. Ya Rasulullah s.a.w, maafkan aku ummatmu ini. 

Jom, Husnu Zhon ^^,

Mencintai Rasulullah s.a.w.
Mengamalkan sunnah baginda s.a.w.
Cintailah Allah 

7.31 a.m
17 Rabiul awwal 1434H
29 Januari 2013
Ayer Keroh


0 comments:

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak