Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Saturday, May 25, 2013
Bismillahirrahmanirrahim..

Bila dah ditaqdirkan, rasa rindu nak menulis. Walaupun penulisan masih ntah apa-apa, at least ada gak benda yang boleh saya baca time saya perlukan ingatan. Woha! Mencari peringatan dengan penulisan sendiri? Ini pa wau ya wau! Hehe. Tak de la. Sebenarnya, time saya dapat menulis adalah time saya  positif. Adakala bila datangnya time negative, kat sini la tempat amik hati. Tengok balik apa yang kurang. Itu saya, anda bagaimana?

Ok2. Serius rindu nak menulis. Masa buat benda alah ni, tahun 2011. Masa tu kecik lagi. Aura positif banyak skit. Bila dah lama sikit hidup, cas yang datang dari orang lain + suasana + diri sendiri + masa + lain-lain menjadikan saya jarang menulis. Alhamdulillah, dah tahun akhir ni rasa nak insaf tu ada. Menulis akan menjadi medium untuk insaf. Kikiki. Nikmat ni sebenarnya. InsyaAllah.

Dah-dah, cukup!! Sebenarnya saya rasa nak ingatkan diri dalam bab hubungan. Setelah sekian lama x beri ingatan pada diri bab hubungan. Allah datangkan ingatan untuk memberi ingatan. Untuk diri saya juga. Gini, kita banyak berhubung dengan kengkawan. Maklumlah. Zaman bersosial. Maka layan la kita dengan fesbuknya, twiternyer, wasap, wechat, yahoo, gmail dan lain2 yang kadang-kadang saya pun x tahu kewujudannya tapi benda tu ada.

So, bila banyak sangat berhubung dengan manusia ni. Maka kuranglah masa kita dengan Allah. Maklumlah bila berhubung, banyak sangat perkara yang terpaksa tahu walaupun perkara tu x wajib tahu. Bila ada perkara-perkara macam ni, banyaklah masa kita dihabiskan dengan yang demikian dan masa special dengan Allah pun hilang lazatnya.

Allah, patutla kita diajar qanaah dengan sesuatu yang macam ni. Rupanya itu kesannya. Walhal, kalau kita betul-betul jaga semua tu, betapa nikmat lazat masa mengadap Allah tu tidak akan membangunkan kita dari tempat sujud. Rasa tak nak bangun sampai bila-bila. Kalau boleh biarlah aku terus bersujud sehingga Allah redha padaku. Jika aku dibenarkan memilih, maka akan aku pilih untuk terus bersujud.

Allah, ingatlah kawan. Hubungan kita dengan Allah adalah segala-galanya. Jika baik hubungan kita dengan Allah, maka baiklah hidup kita. Jika kita menganggap tanpa berhubungan dengan Allah kita tetap bahagia dan berjaya, sebenarnya kita masih belum kenal Allah. Allah Adil. Allah memberi kepada kita apa yang kita usahakan. Tetapi, Allah tidak akan memberi ketengangan pada yang tidak menjaga hubungan dengan Allah bila Allah uji mereka.

Beza dengan orang yang jaga hubungan dengan Allah, saat mereka bahagia mereka tenang. Saat mereka diuji, mereka tenang. Yang membezakan mereka itu hanya satu, yakni kebergantungan ataupun keberserahan diri pada Allah  melebihi segalanya. Maka dengan sebab itu, hubungan dengan Allah sangat lazat. Apa-apa hal mengadu kat Allah, apa-apa masalah refer pada Allah. Allah segalanya.

Siapa yang ingin kembali pada Allah, minta lah. Minta je. Allah bagi. Saat tu, kita akan rasa kitalah orang yang paling berbahagia dalam dunia ni sebab Allah sentiasa di sisi kita. Allah cenderungkan kita ke arah kebaikan. Nak makan, ingat Allah. Nak tido, ingat Allah. Nak mandi, ingat Allah. Nak belajar, ingat Allah. Nak telefon mak, ingat Allah. Nak menulis, ingat Allah. Allah Allah.

Yang paling best, saat kita mengadap Allah bila takbiratul ihram. Cuba bayangkan. Bila ‘Allahuakbar’ je, Allah ingatkan kita tentang syurga, Allah ingatkan kita tentang neraka, Allah ingatkankan kita tentang pertemuan dengan Nabi Muhammad s.a.w. Allah ingatkan kita tentang nabi-nabi lain. Allah ingatkan kita pada DIA. Kita pun mengharapkan pertemuan dengan Allah. Owh, bilakah saat pertemuan itu? Itulah yang menjadikan kita, kalau boleh tak nak bagi salam terakhir. Allah Allah.

Lazatnya hanya Allah yang Tahu. Rindu untuk sujud lagi. Sebab itulah Allah suruh kita jaga hubungan dengan-Nya. Untuk jaga hubungan dengan Allah ni, bagi setengah orang senang. Bagi setengah yang lain susah. Tapi semua tu bergantung pada apa yang kita makan, apa yang kita buat seharian dan apa yang kita minta. Berhati-hati. Jauh dengan yang dilarang, dekat dengan yang disaran. Senang bagi yang jaga semua tu, dan susah bagi yang main redah je.  

Jagalah hubungan kita dengan Allah. Allah akan jaga kita. Wallahua’lam.

..x nak bangun..


Cintailah Allah,
“Oleh itu ingatlah kamu kepada-Ku (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan: dan bersukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu)” [Al-Baqarah : 152]

8.58 a.m
16 Rejab 1434H
26 Mei 2013
Durian Tunggal
Melaka.

0 comments:

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak