Masa itu Cinta

Allah

"Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Surah Ali Imran, ayat :31

Blogger templates

Blogger news

Followers

^_^

Labels

Sape tu?

Blogroll

Sunday, December 11, 2016

Bru teringat nl share pasal Rusmah,

Dalam kitab bahtera penyelamt, yg kita dok usrah dgn kak ijan tu.. ado sebut 5 rintngan dakwah,

1.Nafsu
Nafsu ni tempat berinteraksi yg jahat, ada je peluang kearah kejahatan, nafsu akn masuk..amik part supaya kita lalai dan leka dengan dunia.

Semua orang akan terlibat dgn nafsu, kecuali orang yg dirahmati. Iaitu mereka yang jaga hati.

Sebab tu penting memelihara hati dgn zikrullah.

*Ok masuk bab RUSMAH.*

Rusmah ni adalah singkatan penyakit hati yang selalu merajai kita.
Rusmah : riak,ujub, sum'ah, murtad, aza (ungkit), hasad.

Kalu ad sbsar zarah pun benda Rusmah ni, dah syirik. Syirik kecik, nauzubillahi minzaalik.

Dan ubat yg paling berkesan untuk penyakit ni adalah zikir. Manakala zikir yang paling mudah adalah istighfar.

Hadis; tiap2 sesuatu adlh penggilap, penggilap hati adlah zikir.

Betapa kalu nafsu tu seperti pedang yang mencantas, tetap xleh lawan zikir. Zikir akan menang.
Jadinya untuk lawan rusmah, kena tingkatkan zikir dan jdkn zikir rutin dan ada target utk buat berapa2.

Buat banyak2 lagi baik sebab kita akn mati..nk bawa bekal apa pd Allah? Bawa zikir paling kurang.

_Positifkan hari kita dengan zikir_
Napok orang tu comey, zikir subhanallah.
Napok orang tu jahat, zikir masya'Allah.
Pen jatuh dari meja, zikir Allahuakbar.
Keto kena kayu..calar, zikir innalillah..
Jangan biar hati kosong.

Benda rusmah ni akan masuk bila hati kita kosong.. bila hati kita kosong? Iaitu bila langsung tak ingat Tuhan.

Tanda?
Bila gapo2 berlaku, abih tubik sumpah seranah dari mulut.
Bila diuji dengan kesedihan, jiwa jadi keluh kesah gelisah.
Bila kecewa, hati tak redha.

Kita sendiri kena pksa diri utk elak dari hati kosong.
Dunia ni senda gurau, banyak sangat permainan dunia loni.

Macam mana nk istiqamah?
Macam mana nak lawan biar nafsu hancus dan hati sokmo diisi dengan Allah?  Dengan doa. Sokmolah berdoa.
Doa senjata utama.

Akhiran,
Pengilap hati : Zikir.
Senjata hati : Doa.

Sekian cerita rusmah. Hati2 semua yer. Perjalanan di dunia penuh tipu daya. Wallahua'lam.

0 comments:

Like3

UStaZ-uSTaz

Popular Posts

Islah nafsak